Abstract:
این پژوهش رابطۀ بین ادراک از پاسخگویی و مشارکت شهروندی را با در نظر گرفتن متغیر احساس بیقدرتی میان دانشجویان دانشگاه تهران بررسی میکند. سؤال اصلی این است که دانشجویان تا چه حد متأثر از میزان ادراک خود از ساختار پاسخگویی هستند و بر این اساس رفتارهای مشارکتی خود را تعریف میکنند؟ علت اصلی اجرای این پژوهش توجه به این نکته است که احساس پاسخگویی نامناسب از سوی تصمیمگیران میتواند حس ناتوانی برای تأثیرگذاری بر فرایندها را در دانشجویان ایجاد کند و سبب بیانگیزگی آنها در همکاری و مشارکتهای سازمانی شود. در این راستا تجزیهوتحلیل دادهها بهکمک روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مدل معادلات ساختاری در نرمافزارهای مختص به هریک صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد ادراک از پاسخگویی با تأثیر بر متغیر احساس بیقدرتی بر مشارکت دانشجویان تأثیرگذار است. همچنین ادراک مجرد دانشجویان از ابعاد پاسخگویی اخلاقی، قانونی، دموکراتیک و سیاسی، قابلیت پیشبینی میزان احساس بیقدرتی و بهتبع آن میزان مشارکت آنها را به همراه خواهد داشت.
Machine summary:
سؤال اصلی این اسـت که دانشجویان تا چه حد متأثر از میزان ادراک خود از ساختار پاسخ گویی هستند و بر این اساس رفتارهای مشارکتی خود را تعریف می کنند؟ علت اصلی اجرای این پژوهش توجه به ایـن نکتـه است که احساس پاسخ گویی نامناسب از سـوی تصـمیم گیـران مـی توانـد حـس نـاتوانی بـرای تأثیرگذاری بر فرایندها را در دانشجویان ایجاد کنـد و سـبب بـی انگیزگـی آنهـا در همکـاری و مشارکت های سازمانی شود.
به عبارت دیگر پژوهش به دنبال آن است که نشان دهد مشارکت دانشجویان تا چه میـزان از چگـونگی و فرهنگ غالب پاسخ گویی در جامعة پیرامونی آنها تأثیر می پذیرد و از سوی دیگـر، جایگـاه مؤلفـة احساس بی قدرتی در این میان را چگونه می توان تحلیل کرد؟ بی شک دانشجویان یکی از گروه های اجتماعی ای هستند که شرکت آنها در روند ادارة جامعه و توسعة سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ، به خصوص در سال های اخیر و افزایش تعداد آنها، اهمیـت بسیاری دارد و در آینده ای نه چندان دور درصد شایان توجه ، تأثیرگذار و مطالبه جـو از شـهروندان کشور را پوشش می دهند.
بر اساس مباحث مطرح شده ، پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نظریة اصیل ـ وکیل کـه مبـین رابطة بین شهروندان (اصیل ) و کارکنان و مدیران بخش دولتی (عامل یا وکیل ) است و بـا توجـه به نظریه های سیمن و لوین دربارة احساس بی قدرتی ، رابطة بین دو متغیر ادراک از پاسخ گویی در شش بعد و مشارکت شهروندی را با در نظر گرفتن متغیـر احسـاس بـی قـدرتی بـه منزلـة متغیـر میانجی در بین دانشجویان دانشگاه تهران تجزیه و تحلیل می کند.
Urban Culture: citizen participation, urban governance & urban management.