Abstract:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه درسی هدیه آسمانی پایه ششم ابتدایی در شهر قزوین از دیدگاه معلمان است. در این پژوهش وضعیت موجود برنامه درسی با وضعیت مطلوب آن مقایسه شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بوده و روایی آن با روش اعتبار محتوا تأیید شده است. برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که 804/0 بهدست آمد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، معلمان پایه ششم ابتدایی شهر قزوین شامل 96 نفر بود و کل جامعه به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. عمدهترین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بر اساس تحلیلهای توصیفی- استنباطی، میانگین اظهارات پاسخگویان با میانگین طیف پنجارزشی درخصوص ارزشیابی از برنامه درسی هدیه آسمانی در ابعاد آمادهسازی، شناختی، رفتاری، روش تدریس پیشبینی شده و ارزشیابی (به جز بعد شناختی و محتوای پیشبینی شده که از لحاظ آماری معنادار نبوده) در حد پایینتر از متوسط به لحاظ آماری معنادار بوده است. با توجه به نتایج بهدست آمده، متخصصان و برنامهریزان درسی میتوانند به برطرف کردن نقاط ضعف مشخص شده بپردازند.
Machine summary:
تی (t) به دست آمده در سطح ٠٠٥=α از مقدار بحرانی جدول کوچک تر بوده است بنابراین میتوان اذعان داشت ، میانگین اظهارات پاسخگویان درباره میزان تحقق پذیری اهداف شناختی در برنامه درسی هدیه های آسمانی پایه ششم دوره ابتدایی در حد پایین از متوسط به لحاظ آماری معنادار نبوده است .
در تحلیل استنباطی برای بررسی معناداری میانگین اظهارات پاسخگویان درباره میزان تحقق پذیری اهداف گرایشی در برنامه درسی هدیه های آسمانی پایه ششم دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان از آزمون تی (t) تک متغیره استفاده شده است .
تی (t) به دست آمده در سطح ٠٠٥=α از مقدار بحرانی جدول بزرگ تر بوده است بنابراین میتوان اذعان داشت ، میانگین اظهارات پاسخگویان درباره میزان تحقق پذیری اهداف گرایشی در برنامه درسی هدیه های آسمانی پایه ششم دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان در حد کم به لحاظ آماری معنادار بوده است .
در تحلیل استنباطی به منظور بررسی معناداری میانگین اظهارات پاسخگویان درباره میزان تحقق پذیری روش های تدریس پیش بینی شده برنامه درسی هدیه های آسمانی پایه ششم دوره ابتدایی با موقعیت واقعی کلاس از دیدگاه معلمان از آزمون تی (t) تک متغیره استفاده شده است .
Arab and Muslim Image in the Public Education Textbooks of Israel (Summary of Study), Educational Research, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia, http://www.
Arab and Muslim Image in the Public Education Textbooks of Britain (Study Summary), Educational Research, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia, http://www.