Abstract:
به لحاظ سنتی و تاریخی، اقدامات بازیگران غیردولتی تنها در صورتی به دولت منتسب میشود که بهطور رسمی یا عملی ارگان آن دولت محسوب شوند، یا نمایندۀ آن دولت باشند و تحت کنترل و هدایت دولت عمل کنند یا اینکه دولت اقدامات آنان را بهصراحت تأیید کند و بهعنوان عمل خود بپذیرد. بعد از واقعۀ 11 سپتامبر 2001، قاعدۀ سنتی مزبور تا حدوی تغییر یافت، بهگونهای که منطقۀ خاکستری بهوجود آمد مبنی بر اینکه آیا دولتها از بابت پناه دادن به دهشتافکنها و مدارا و مماشات با آنها نیز مسئولیت دارند؟ بهعبارت دیگر در حالت مذکور نیز اعمال بازیگران غیردولتی به دولت پناهدهنده و مسامحهگر منتسب خواهد شد. مطالعه و تحقیق در این زمینه حاکی از این است که در حال حاضر در رویۀ قضایی، قطعنامههای شورای امنیت و قواعد مسئولیت بینالمللی، آستانۀ انتساب به این حد نزول نیافته، تا بتوان قائل به این نتیجه شد که در حالت اخیر، اعمال گروههای دهشتافکن به دولت منتسب شود. اما میتوان دولتهای مزبور را از بابت کوتاهی و قصور در انجام تعهدات خود در مبارزه با دهشتافکنی مسئول دانست.
Traditionally and historically، if considered as an official or a practical component of a given State or its representative or under the control and leadership of that State، non-state actors and their actions are attributed to the State in question. The same outcome is expected when a government chooses to overtly accept acts of a non-state actor and receive them as its own. Since 9/11، there have been adjustments to principles mentioned above which in turn has resulted in creation of a grey area in the subject. The question at hand is whether or not acts of a non-state actor regarded as a State's، if the State is considered to be in tolerance with those actors. i.e. has given them refuge. Based on precedent، the Security Council's resolutions and international rules of responsibility، Study suggests that although in this case attribution is out of reach، it's possible for the State to be held responsible for its failure to fulfill the obligation to fight against terrorism.
Machine summary:
"در تحقیق حاضر سؤال این است که آیا دایرة انتساب در طرح پیش نویس مسئولیت کمیسیون حقوق بین الملل ، شامل مدارا و مماشات نیز میشود؟ فرضیۀ نگارنده این است که با توجه به گسترش دهشت افکنی در جهان و اقداماتی که از ناحیۀ گروه های دهشت افکنی، صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره میاندازد، یک دولت حتی در صورت مسامحه و مدارا کردن با دهشت افکن ها، مسئولیت ناشی از اعمال آنها را به عهده خواهد داشت .
سؤالی که پیش میآید این است که آیا مسئولیت دولت ها به حمله های دهشت افکن که تحت کنترل آنها یا مورد تأیید آنها بوده محدود میشود یا اینکه دولت ها نسبت به فعالیت های دهشت افکن که مشارکت آنها در حد پناه دادن ، مدارا و مماشت و حمایت هایی از این دست بوده نیز مسئولیت خواهد داشت ؟ به عبارت دیگر آیا پناه دادن به دهشت افکن ها و مسامحه و مدارا در قبال اعمال آنها، عدم تلاش و کوشش مقتضی در اجرای تعهدات بین المللی در مقابله با دهشت افکنی، قصور در پیشگیری، تعقیب و مجازات عاملان حوادث دهشت افکن ، موجب انتساب یک حادثۀ 1.
به طور کلی میتوان گفت ، مدارا و مماشات کردن با گروه های دهشت افکن و تشویق و تحمل آنها در سرزمین خود، نقض تعهدات بین المللی آن دولت محسوب میشود و دولت مزبور بابت این نقض ، یک عمل متخلفانۀ بین المللی انجام داده و به موجب مادة ١ و ٢ طرح پیش نویس مواد مسئولیت خواهد داشت ."