Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر دو متغیر حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیست محیطی و فرهنگ زیست محیطی بر استراتژی بازاریابی سبز و همچنین تاثیر استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد زیست محیطی و عملکرد اقتصادی در کسبوکارهای صنعتی در ایران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش، مدیران عالی، میانی و عملیاتی کسبوکارهای صنعتی عضو وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 80 شرکت از میان کسب وکارهای صنعتی، به عنوان نمونه، تعیین شدند. سپس دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که فرهنگ زیست محیطی در درون کسب وکارهای صنعتی بر اتخاذ استراتژی بازاریابی سبز تاثیر مثبت و معناداری دارد و حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیست محیطی موجب تقویت فرهنگ زیست محیطی در کسب وکارهای صنعتی در ایران میشود. اتخاذ استراتژی بازاریابی سبز در کسب وکارهای ایرانی، عملکرد اقتصادی را بهبود میبخشد اما با توجه به اینکه موضوع محیط زیست به عنوان یک موضوع استراتژیک در کشور ما در نظر گرفته نمیشود و کسب وکارها از استانداردهای به روز استفاده نمیکنند، عملکرد زیست محیطی وضعیت نامناسبی دارد.
Machine summary:
یافتهها نشان میدهد که فرهنگ زیست محیطی در درون کسب وکارهای صنعتی بر اتخاذ استراتژی بازاریابی سبز تأثیر مثبت و معناداری دارد و حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیست محیطی موجب تقویت فرهنگ زیست محیطی در کسب وکارهای صنعتی در ایران میشود.
در نتیجه این پژوهش، که بر گرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد است، با Business- to- Business Business- to- Consumer هدف پرکردن شکاف کاربرد مفهوم بازاریابی سبز در زمینة B2B به بررسی تأثیر بکارگیری استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد کسب وکارهای صنعتی در ایران میپردازد و علاوه بر آن درصدد است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا دو متغیر حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیست محیطی و فرهنگ زیست محیطی، به عنوان منابع شرکت، بر اتخاذ استراتژی بازاریابی سبز توسط کسب وکارهای صنعتی در ایران مؤثر است؟ 2-مبانی نظری و فرضیههای پژوهش 2-1- بازاریابی سبز متأسفانه اکثر مردم بر این باورند که «بازاریابی سبز» تنها به ترویج یا تبلیغ محصولاتی با ویژگیهای زیستمحیطی اشاره دارد.
Schneider Green Marketing Strategy Miles and Snow Yang & et al در واقع شناسایی خطرات زیستمحیطی و پیشگیری از آنها، توسط کسب وکارهای صنعتی، برای آنها این فرصت را ایجاد میکند تا به دنبال روشهای نوین جهت کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش مصرف مواد اولیه، استفادة مجدد از محصولات و مواد و یا متمایز ساختن تصویر شرکت در میان رقبا شود، در نتیجه بر عملکرد اقتصادی سازمان تأثیر میگذارد.
در این پژوهش، اثر دو متغیر مهم حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیستمحیطی و فرهنگ زیستمحیطی، بر اتخاذ استراتژی بازاریابی سبز و همچنین تأثیر بکارگیری استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد زیستمحیطی و عملکرد اقتصادی کسب وکارهای صنعتی در ایران بررسی شده است.