Abstract:
این تحقیق به بررسی تاثیر محافظه کاری حسابداری بر ارزیابی بازار از سودها و زیان های غیرمستمر در ١٢٦ شرکت نمونه طی بازه زمانی ١٣٨٦ تا ١٣٩٢ در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. سودها و زیان های غیرمستمر که تحت عنوان اقلام خاص نیز شناخته می شوند، ارزیابی نامتقارن چندگانه ای توسط بازار دارند که در این تحقیق توسط ضریب واکنش سود اندازه گیری شده است . یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد: ١. در رابطه با قیمت گذاری سودها و زیان های غیرمستمر، یک عدم تقارن در بازار و جود دارد و ٢. محافظه کاری حسابداری را می توان به عنوان توضیحی برای این عدم تقارن معرفی کرد که بیانگر گرایش شرکتها در شناسایی و گزارش به موقع تر زیان ها در مقایسه با سودها می باشد. یافته های فوق بیانگر بالاتر بودن ضریب واکنش سود اقلام غیرمستمر منفی در مقایسه با اقلام غیرمستمر مثبت می باشد. دلیل این موضوع گزارش به هنگام تر زیان های غیرمستمر در مقایسه با سودهای غیرمستمر می باشد. علاوه بر این ، زمانی که سطح محافظه کاری افزایش می یابد، عدم تقارن یادشده بزرگتر می شود که نشان می دهد محتوای اطلاعاتی زیان های غیرمستمر به دلیل افزایش سطح محافظه کاری از محتوای اطلاعاتی سودهای غیرمستمر بیشتر است .
Machine summary:
تحقیقات قبلی نیز تنها بیانگر وجود محافظه کاری در اقلام غیرمستمر بوده و مبتنی بر این فرض بوده است که اقلام غیرمستمر یک عملکرد مربوط به اخبار سود است ؛ اما این موضوع را مستقیما مورد آزمون قرار نداده اند که چگونه بازار سهام ممکن است نسبت به اطلاعات اقلام غیرمستمر عکس العمل نشان دهد؛ بنابراین به نظر می رسد انجام پژوهش در این زمینه (که نخستین تحقیق درخصوص نقش محافظه کاری حسابداری در ارزش گذاری بازار از اقلام غیرمستمر در ایران محسوب می شود) به روشن شدن موضوع مطرح شده کمک کند.
فرضیه های تحقیق همان گونه که در بخش مبانی نظری عنوان شد، ارزش گذاری اقلام غیرمستمر مثبت و منفی توسط بازار، نامتقارن است و محافظه کاری حسابداری می تواند توضیحی برای این عدم تقارن باشد.
بر این اساس ، فرضیه آخر به شکل زیر مطرح می گردد: فرضیه ٢ ب : عدم تقارن ضریب واکنش سود بین اقلام غیرمستمر منفی و مثبت با توجه به درجه محافظه کاری افزایش می یابد.
جامعه و نمونه آماری ازآنجاکه هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش محافظه کاری حسابداری در ارزش گذاری نامتقارن بازار از اقلام غیرمستمر می باشد، لذا بر این اساس جامعه آماری پژوهش ، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ١٣٨٦ تا ١٣٩٢ می باشدکه با تعدیل این جامعه با قید محدودیت های زیر، نمونه آماری مشخص گردیده است : ١.
The Asymmetric Market Valuation of Nonrecurring Items and Accounting Conservatism.