Abstract:
ارتباط غیرکلمی یعنی هنر استفاده از حرکات بدن، آواها، حالتهای چهره، پوشش، مکان و زمان در جریان برقراری ارتباط با مخاطب است. در این مقاله سعی شده است تا با نگاهی نو و میان رشتهای روایت های تاریخ بیهقی از منظر ارتباطات غیر کلمی تحلیل شود و نشان داده شود که بیهقی از انواع ارتباطات غیر کلمی برای روایت تاریخ بهره گرفته و تاریخی زنده، حساس و پویا روایت کرده است تا باورپذیری وقایع را بیشتر کند. در این مقاله انواع رفتارهای غیرکلمی مثل: حرکات و اشارات بدن، زمان، مکان، مصنوعات، پیرازبان ، زیباییشناسی ، رفتارهای چهره وتماسهای بدنی تحلیل ، طبقهبندی و رمزگشایی شدهاند. بررسی ها نشان می دهد که ارتباطات غیرکلمی در تاریخ بیهقی بیشتر برای تکمیل کردن پیام کلمی بهکار رفتهاند. اما در مواردی جانشین ارتباط کلمی شده یا پیامهای کلمی را مورد تاکید بیشتر قرار دادهاند. هم چنین از میان رفتارهای غیرکلمی بیشتر حرکت اندامها و ارتباط دیداری در جریان انتقال پیام نقش دارند .بدین ترتیب مشخص می شود که زبان بدن بهعنوان یک زبان رمزی و بی سر و صدا، اما تاثیرگذار، ظرفیت نمایشی تاریخ بیهقی را بال برده و سبک ارتباطی و تیپ های شخصیتی آن را ملموس وعینی کرده است.
The story of discourse analysis "Sakina Bano" It is an attempt to minimize the mean square of the Nasrsazndh such programs narrative tension axis، square and true view of the mechanism of production of meaning in folk tales show up. Semantics is the study of the sign-story، "her ladyship" It is the basic structure and ensures the integrity and validity chains interact with Khlagftmany deconstruction that is the result of active and controlling narrator reveals.The story begins with a woman in the position of subject، verb tense of "should" and "desire"or want that the women will be located in the lies and illusions little consequence And severe emotional stress at the end of the story، the mean square value of the new password and honor the woman who looked focused، creates...Semantics is the study of the sign-story follows the basic spatial structure that ensures the integrity With severe emotional stress at the end of the story passes the mean square value of the new look on the woman's honor focused creates.
Machine summary:
"جدول رفتارهای حرکتی- اشارهای در روایتهای تاریخ بیهقی رفتار حرکتی – اشاره ای شماره صفحه پیام کارکرد سلطان دست بر آورد 18 دعو و فراخواندن تکمیلی- تأکیدی اسکدار خوارمم به دیوان آورده بودند حلقه برافگنده و بر در مده 613 محرمانه وبا اهمیت بودن تأکیدی- تکمیلی چیزی نگفتم و خدمت کردم بونصر( 613 ملحظة عصبانیت سلطان را نمودن و مرخص شدن جانشینی نشستم بونصر( و اشار کرد تا ندما و حجاب بام گشتند 613 خلو کردن با بونصر و در میان گذاشتن مطلبی محرمانه جانشینی قائد جای خود ننشست بلکه فراتر آمد 613 رعایت نکردن ادب و احترام- بینظمی- سرمستی و غرور جانشینی قائد دست به قراچولی کرد 611 حمله و هجوم جانشینی عصایی که داشت بر شکافت 611 کنترل شدید راهها و گماشتن جاسوسان ومأموران بامرسی جانشینی جز من جمله برخاستند و برفتند 222 مورد اعتماد بودن بیهقی جانشینی نقیبان هندوان بیامدند و مردی سیصد هندو آوردند و در باغ بنشستند 222 احتیاط در فروگیری اریارق و قدرتمند بودن وی تأکیدی- جانشینی دست ام شراب بکشید 228 ناامید بودن، غمگین بودن جانشینی غامی بامگشت به این جانب آمد 221 پشیمانی جانشینی مردم ساخته بر اثر یکدیگر میرفت 221 اعلم آماده باش تکمیلی انگشتری خویش سلطان ( بدو داد 221 امان دادن- عفو و تأمین جانی جانشینی اعیان و خواجه بام گشتند 261 پایان واقعه-آسودگی خاطر کنترلی کدخدای غامی و قومش ام بیغولهها بیرون آمدند و نزدیک وی رفتند 261 آرام و مساعد بودن اوضاع - اطمینان خاطر ام عدم برخورد تأکیدی- جانشینی دست وپایش کار نمیکرد 226 عدم اختیار- مستی جانشینی پیادهیی هزار با سلح بایستانیدند برچپ و راست 261 حفظ و کنترل اوضاع جانشینی غامی نشسته ممین بوسه داد 261 مجروح بودن جانشینی- تاکیدی اسبان ام غلمان جدا کردند 261 عدم اطمینان- خلع سلح جانشینی اریارق جامه و کله ومومه خواست وبپوشید 226 اجابت امر سلطان- مطیع بودن تکمیلی آمدن اریارق هر روم به درگاه با چند مرتبهدار و سپرکش 211 جسار و گستاخی - نمایش قدر کنترل کردن اریارق دست فرو میکرد و یخ می برآورد و میخورد 226 عدم اختیار- مستی جانشینی سپر غامی را همچنان تیر در نشانده بفرستاد 261 آرام نمودن سلطان- دفع خطر- تسلیم شدن تکمیلی- تأکیدی بررسی و تحلیل جدول نشان میدهد که ارتباطا میلان فلردی شلکل گرفتله در رفتارهای حرکتی- اشارهای بیشتر بر اساس سلطه و دوستی است که اکثلرا کارکردهلای جانشینی و تأکیدی- تکمیلی دارند ."