Abstract:
مقاله حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه تئون آدریانوس وندایک در زمینه به کارگیری ترتیب طبیعی درسازمانبندی متن و به منظور شناخت و چگونگی تشکیل گفتمان و متن در ذهن کودکان به نگارش درآمده است و به این منظور دست نوشته های کودکان پایه پنجم ابتدایی در دو منطقه یک و نوزده شهر تهران در چارچوب دیدگاه مذکور، گردآوری، بررسی و تحلیل شدهاند. نتیجه این بررسی نشان میدهد که : کودکان پایه پنجم ابتدایی در شهر تهران از دیدگاه وندایک در سازمانبندی دست نوشته های خود استفاده میکنند، و از میان هفت ملاک مطرحشده در این دیدگاه، ملاکهای «شامل - مشمول» و «بزرگ - کوچک » به ترتیب بیشترین و کمترین بسامد وقوع را در نوشته های آنها دارند. علاوه بر این ، به کارگیری گسترده و محدود برخی ملاکها تبیین شناختی دارد.
The present research tries to illustrate the quality of children''s cognitive–linguistic skills. It also evaluates their linguistic productions cognitively، with respect to the normal ordering in their texts. To do so، the Van Dijk''s approach about organization of texts has been considered. This research has been done in a descriptive- analytic method. The results show that the students use the normal ordering of Van Dijk’s approach in their narratives. In addition، the most and the least normal ordering parameters، used by the students، are “including-included” and “large-small” respectively. High frequency and low frequency usage of these parameters have cognitive explanations.
Machine summary:
"نتیجه این بررسی نشان میدهد که : کودکان پایۀ پنجم ابتدایی در شهر تهران از دیدگاه وندایک در سازمانبندی دست نوشته های خود استفاده میکنند، و از میان هفت ملاک مطرحشده در این دیدگاه، ملاکهای «شامل - مشمول» و «بزرگ - کوچک » به ترتیب بیشترین و کمترین بسامد وقوع را در نوشته های آنها دارند.
این پژوهش سعی دارد با بررسی نوشته های پسران پایۀ پنجم ابتدایی، در دو نقطۀ شمال و جنوب شهر تهران، نشان دهد که مهارتهای 2 شناختی - زبانی این کودکان چگونه است و قصد دارد با در نظر گرفتن «ترتیب طبیعی » در سازمان متن نوشته شده توسط این کودکان، از لحاظ شناختی، تولیدات کلامی آنها را بررسی کند.
text organization به جهت افزایش تعداد واژگان و دانش عمومیشان، به دلیل شناخت بیشتر و بهتر از محیط پیرامون خود، به لحاظ شناختی، توانایی طبقه بندی سلسله مراتبی ١ پیدا میکنند و این همان چیزی است که به نظر میرسد برای انجام این پژوهش بر روی کودکان لازم باشد.
در جملۀ اول، که در آن راوی از منظر بیرونی به شرح رویدادها میپردازد، عملکرد همیشگی شخصیت اول داستان مطرح میشود، پس این جمله ، توصیفی عام است نسبت به «یک روز» در جملۀ دوم و «فردا صبح » در جملۀ دوازدهم ، که به طور مشخص به ذکر زمان خاصی میپردازند.
نتیجه گیری جهت پاسخ گویی به سؤال اول پژوهش حاضر در مورد چگونگی متون نوشته شده توسط پسران پایۀ پنجم ابتدایی، در زمینۀ به کارگیری ترتیب طبیعی مطرحشده از سوی وندایک ، در مورد سازمانبندی متن ، هم ترتیب طبیعی در نظر گرفته شده است و هم عکس این ترتیب ."