Abstract:
مقدمه: مدارس مروج سلامت (HPS) مکان هایی هستندکه سلامت دانش آموزان را ارتقا می دهند. هدف مقاله حاضر، تعیین تاثیر طرح مدارس مروج سلامت بر شاخص های بهداشتی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 شهر تهران می باشد.
روش پژوهش: جامعه آماری عبارت بود از دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و دانش آموزان سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 که طرح مروج سلامت را اجرا نمی کنند. نمونه مورد مطالعه به ترتیب با حجم 333 و 367 (براساس فرمول کوکران) به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. از پرسشنامه پژوهش گر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمع آوری دادها استفاده شد. برای تحلیل داده ها آزمونt بکار گرفته شد.
یافته ها: یافته های پژوهش تفاوت معنی داری در خصوص شاخص های ارائه خدمات بالینی و تحرک فیزیکی و بدنی بین مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 نشان داد (0/012=(p اما تفاوت معنی داری برای شش شاخص دیگر این طرح وجود نداشت.
نتیجه گیری: استقرار طرح مروج سلامت در بسیاری از ای بهداشتی در مدارس مورد مطالعه تاثیر نداشته لذا تجدید نظر در محتوای این طرح برای نیل به اثربخشی بیشتر ضروری است.
تاثیر استقرار طرح مروج سلامت بر شاخص های بهداشتی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه 17 شهر تهران
Introduction: Health promoting schools (HPS) are places that promote the health of students. This study aimed to determine the effect of health promoting schools initiative on health indicators boys' primary school in district 17 in Tehran.
Methods: The study population consisted of boys 'primary school students in the health promoters (District 17) and students of other boys' primary schools (District 17)، which promotes health plan does not plan to run. The sample size of 333 and 367 respectively (According to Cochran formula) were randomly selected. After confirming the validity and reliability of the questionnaire was used to collect data. For data analysis، t test was used.
Findings: The findings of study indicated a significant difference on indicators of clinical services and physical activity between HPS in District 17 of Tehran and the other male elementary school students in District 17 (p ≤0.05). But there is no significant difference among the other six items.
Conclusion: The establishment of health promoting Schools has not been successful regarding the investigated indicator، so the revision of the content of this plan is essential to achieve greater effectiveness.
The impact of health promoting schools approach on the health indicators of the students in boy primary schools of 17th district of Tehran
Machine summary:
یافتهها: یافتههای پژوهش تفاوت معنیداری در خصوص شاخصهای ارائه خدمات بالینی و تحرک فیزیکی و بدنی بین مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 نشان داد (0/012=(p اما تفاوت معنیداری برای شش شاخص دیگر این طرح وجود نداشت.
با توجه به این که در طول اجرای طرح به طور منظم ارزشیابی از مدارس مروج سلامت مطابق دستورالعمل اجرایی طرح مدارس مروج سلامت انجام شده و مدارس بر حسب امتیازات کسب شده به مدارس مروج سلامت یک ستاره تا پنج ستاره طبقهبندی شدهاند، شاید این سوال در اذهان شکل گیرد که چه ضرورتی به انجام پژوهشهای مستقل در مورد آثار این طرح بر شاخصهای بهداشتی دانشآموزان وجود دارد؟ پژوهشهای مختلفی در زمینه اثربخشی استقرار طرح مروج سلامت بر شاخصهای بهداشتی در مدارس کشور، انجام شده است که هرکدام از چشمانداز خاص خود به نتایج اجرای این طرح نگریستهاند؛ یافتههای پژوهش دهقانپور و همکاران[4] نشان داد در صورتی طرح مدارس مروج سلامت میتواند تاثیرگذار باشد که حمایتهای مدیران ارشد آموزش و پرورش را جلب نماید و بودجه مناسب برای آن فراهم گردد در غیر این صورت اثربخشی در عمل تحتالشعاع قرار میگیرد.
[Persian] 3- Charkazi AR et al Investigating the effect of performing health promoting school program on the features of students' mental health, quarterly journal of Knowledge Health, 2010; 5(4): 4-19.
The effect of performing health promoting school program on the health indicators of first- grade high school students in Amol, in 2010-2011 academic year, MAthesis,[in Persian].
The effects of performing health promoters in primary schools in Tehran, Master's thesis, Islamic Azad University; 2010.