Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روان سنجی آزمون هوش چندگانه میباشد. جامعه تحقیق ، دانش آمـوزان دبیرستان های تهران در سال تحصیلی ١٣٩٢-١٣٩١ است . گروه نمونه با حجـم ٣٧٤ نفـر، دانـش آمـوزان پایـه دوم و سوم دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی از محدوده شمال ، مرکز و جنـوب شـهر تهـران هسـتند. روش نمونـه گیـری تصادفی چند مرحله ای است . سوال های ابزار از ترجمه پرسشنامه های چـاپمن و چسـلت ، مکنـزی و ایوانکـو، تـری آرمسترانگ ، آزمون مرکز مشاوره بیرمینگهام و آزمون منتشر شده توسط انتشارات ITC حاصـل شـد. ایـن سـوالات پس از اصلاح اساتید، بر گروه نمونه ای با حجم ٤٤ نفر به طور مقدماتی اجرا شد و بـا اسـتفاده از همسـانی درونـی، سوال های نامناسب آن حذف گردید. ١٨٠ سوال باقی ماند و به اجرا گذاشته شد. اعتبار پرسشـنامه بـراسـاس آلفـای کرونباخ برای مقیاس های، طبیعت گرایی ٠/٨٦، درون فردی ٠/٧٦٥، میان فـردی ٠/٨٢٥، موسـیقیایی ٠/٨٩، بـدنی ـ جنبشی ٠/٨٣، دیداری ـ فضایی ٠/٨، منطقی ـ ریاضی ٠/٨٣، کلامی٠/٨٢ و کل پرسشنامه ٠/٩٦ برآورد شـد. تحلیـل عاملی هر مقیاس به منظور ارزیابی روایی سازه نشان داد مقیاس های، طبیعت گرایی ٣ عامل و ١٥ سوال ، درون فردی ٤ عامل و ١٥ سوال ، میان فردی ٤ عامل و ١٤ سوال ، موسیقیایی ٣ عامل و ١٥ سوال ، بدنی ـ جنبشـی ٤ عامـل و ١٨ سوال ، دیداری ـ فضایی ٦ عامل و ٢٢ سوال ، منطقی ـ ریاضـی ٤ عامـل و ١٦ سـوال ، کلامـی ٤ عامـل و ١٧ سـوال دارند. پرسشنامه به دست آمده در مجموع ١٣٢ سوال دارد. اعتبار آن ٠/٩٥ و اعتبار مقیاس های آن بـین ٠/٧٤ و ٠/٨٥ است .
Machine summary:
در تحلیل عاملی، برای مقیاس هـای زبـانی ٦ سـؤال ، طبیعـت گرایـی٨ سؤال ، درون فردی ٦ سؤال ، منطقی ـ ریاضی٤ سؤال ، موسیقیایی٧ سؤال ، بدنی ـ جنبشی ٤ سؤال و میان فـردی ٤ سؤال باقی ماند که مجموعا ٣٩ سؤال برای کل پرسشنامه میباشد.
· مقیاس هوش میان فردی دارای ٤ عامل بود: عامل اول با ٥ سؤال معاشرت ، عامل دوم با ٣ سـؤال همـدردی بـا دیگران ، عامل سوم با ٣ سؤال آگاهی از احساسات دیگران و عامل چهارم با ٣ سؤال دوست یـابی نامیـده شـد.
· مقیاس هوش بدنی ـ جنبشی دارای ٤ عامل بود: عامل اول با ٦ سؤال ورزش ، عامـل دوم بـا ٥ سـؤال تحـرک، عامل سوم با ٤ سؤال کاردستی و عامل چهارم با ٣ سؤال یادگیری توسط کار نامگذاری شـد از ٢٤ سـؤال ١٨ سـؤال این مقیاس حفظ شد.
· مقیاس هوش دیداری ـ فضایی دارای ٦ عامل بود: عامل اول با ٤ سؤال پردازش ذهنی، عامـل دوم بـا ٤ سـؤال قدرت ذهنی جهت یابی، عامل سوم با ٥ سؤال درک نمودار، عامل چهارم با ٣ سؤال درک سازه هـای دیـداری، عامـل پنجم با ٣ سؤال پردازش اطلاعات بصری و عامل ششم با ٣ سؤال سرگرمی بـا حـس بینـایی نامگـذاری شـد.
با مقایسه پژوهش های انجام شده و تحقیق حاضر مشخص میشود که این پرسشنامه با تعداد سؤال هـای بیشتر و اعتبار خوب برای هر مقیاس میتواند به منظور بررسی هوش چندگانه دانـش آمـوزان دبیرسـتان مفیـد واقع گردد.
(Retrieved 20 May, 2012) - The Multiple Intelligence Quiz.