Abstract:
هدف : پژوهش حاضر با هدف شناسایی راه های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه های عمومی شهر اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو انجام شد. روش : در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بهره جوییشده ، و برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته بررسی خدمات جنبی از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو در سه مولفه خدمات برون کتابخانه ای، تشکیل گروه های قصه گویی، و تشکیل گروه های مطالعاتی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانه های عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستند که با توجه به حجم جامعه آماری تعداد ٤٥٩ نفر با استفاده از نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که خدمات برون کتابخانه ای، برگزاری برنامه های قصه گویی، و تشکیل گروه های مطالعاتی در بهبود خدمات جنبی کتابخانه های عمومی استان اصفهان تاثیرگذار است . نتیجه گیری: یافته های این پژوهش مسئولین و کتابداران کتابخانه های مورد بررسی را از وضعیت خدمات جنبی آنها و اینکه تا چه حد پاسخگوی نیازهای کاربران و میزان رضایت آنها از این خدمات است آگاه میکند و میتواند الگویی برای سایر کتابخانه های عمومی بوده تا از نتایج پژوهش حاضر برای بالابردن سطح کیفیت و کمیت خدمات جنبی خود و رضایتمندی کاربران کتابخانه بهره مند شوند.
Machine summary:
Extension services دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی تصویر وسیع تری را از خدمات جنبی ارائه داده ، خدمات جنبی را شامل برگزاری برنامه های قصه گویی، دوره های مطالعه ، پرسش و پاسخ ، نمایشگاه ، جشن های سنتی و محلی، کنسرت ، نمایش خیمه شب بازی، تئاتر و فیلم ، و نیز برپایی همایش ها و نشست ها به منظور علاقه مندکردن جامعه به مطالعه و کتابخانه میداند (لطفی، ١٣٨١).
بنابراین ، با توجه به نقش کتابخانه های عمومی و جنبه های حائز اهمیت خدمات جنبی، در این پژوهش سعی شده راه های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا و یونسکو در زمینه مولفه های خدمات جنبی مشتمل بر خدمات برون کتابخانه ای، برگزاری برنامه های قصه گویی، و تشکیل گروه های مطالعاتی مورد توجه قرار گیرد.
براساس یافته های پژوهش از نظر مراجعین برخی از راه های بهبود خدمات جنبی ارائه شده توسط کتابخانه های عمومی استان اصفهان برای مدارس و آموزشگاه ها به قرار زیر است : -تشکیل کلاسهای مختلف آموزشی از قبیل کامپیوتر، زبان و غیره ؛ -فراهم آوری منابع دیداری و شنیداری شامل انواع سی دی های کمک درسی و فیلمهای آموزشی؛ -برگزاری تفریحات ورزشی و بازیهای فکری در کتابخانه ویژه دانش آموزان زیر نظر یک مربی؛ -پاسخگویی به سوالات تحقیقی دانش آموزان با فراهم آوری منابع مرجع متناسب با گروه سنی آنها در حوزه انجام تحقیقات مدرسه ؛ -برپایی کلاسهای آموزش چگونگی استفاده از کتابخانه ؛ -برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس .