Abstract:
خدمات بیمارستانی موجب تولید پسماندهایی میشوند که بخشی از آن عفونی و خطرناک بوده و عدم مدیریت صحیح آنها میتواند خطرات جبرانناپذیری را به جامعه وارد سازد. آموزش کارکنان و اطلاعات در قالب فرآیند مدیریت دانش برای موفقیت جداسازی پسماندها ضروری است. به علت پیچیدگی موجود در دانش سازمانی، مدیریت آن امری مهم و در عین حال دشوار است. نگاه سیستمی کمک میکند تا بتوان مجموع این پیچیدگیها را بهنحوی مناسب مهار کرد. این پژوهش، به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر مدیریت پسماندهای بیمارستانی با رویکرد دینامیکی و استفاده از تعاملهای مرتبط و اثرگذار بر یکدیگر پرداخته است. این پژوهش، شامل سه حلقه بازخوردی است بهنحویکه با افزایش تولید پسماندهای بیمارستانی و افزایش هزینههای امحا و دفع آن، فشار مسئولان در بهکارگیری دانش و انتقال آن به پرسنل ذیربط افزایش مییابد. اثر انتقال دانش و بازخوردهای حاصل از جداسازی علمی پسماندها باعث ارتقا و ثبات دانش کاربردی پرسنل در این زمینه میشود. در این رابطه، افزایش انگیزش پرسنل و آموزشهای ضمن خدمت به آنان، بر سطح دانش کاربردی پرسنل اثر گذاشته و روند باثباتتری را در اینباره سبب میشود.
Machine summary:
"- AIDS - Ferreira - Manga ابهام در تعریف پسماند عفونی، ممکن است منجر به سوء مدیریت پسماندها در فرآیند جداسازی پسماندهای عفونی از عمومی شود، که این امر به دانش کارکنان در نقطه تولید پسماند بستگی دارد.
در مطالعهای، تولید پسماندهای جامد در یک منطقه شهری با پتانسیل بالای رشد اقتصادی، با روش الگوسازی سیستم دینامیک، پیشبینی شده است که نتایج این مطالعه نشان میدهد، سرانه تولید پسماند با اندازه خانوار رابطه معکوس دارد و فعالیت اقتصادی و رشد جمعیت، درآمد خانوار را تحتتاثیر قرار داده و این امر باعث افزایش سرانه تولید پسماند میشود (Dyson & Chang, 2005).
آزمون 2- این آزمون برای کسب اطمینان درباره ساختار منطقی الگو است که بهوسیله ادبیات پژوهش و دادههای جمعآوریشده در قالب حلقههای علی و روابط موجود بین متغیرها بهطوریکه در شکل (3) نشان داده شده است، تایید میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 5: نتایج ارزیابی آزمون 4 با تغییر جریان انتقال دانش در بازه 1/0 تا 1 (درصد جداسازی پسماند بر حسب سال) نتایج اجرای الگو از آنجا که فرآیند نقشآفرینی سیستم دانشی در یک مجموعه، فعالیتی زمانبر است از این رو الگوی حاضر، برای یک دوره زمانی 10 ساله طراحی شده و به اجرا درآمده است.
جدول 3: نتایج عددی اجرای مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع: نتایج پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 6: نتیجه دانش کاربردی (سطح جداسازی پسماند بر حسب زمان) نتایج تحلیل سناریو بر اساس نتایج فوقالذکر، در این قسمت به بررسی ظرفیت جداسازی پسماند با تغییر عواملی چون انگیزش درونی و آموزشهای حین خدمت به پرسنل بیمارستان که بهنحوی با تولید و جمعآوری پسماند در ارتباطاند، خواهیم پرداخت."