Abstract:
جامعه مورد پژوهش دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمایی که در تراز سنی 14 سال قرار داشته و در سال تحصیلی 90–91 مشغول به تحصیل هستند را تشکیل می دهد. به طور تصادفی یک مدرسه انتخاب و متناسب با تعداد کل دانش آموزان مشغول به تحصیل در سال سوم آن مدرسه (104 نفر)، و با توجه به پاسخگویی به پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ و سازگاری اجتماعی (AISS)، از میان آنها 40 دانش آموز که نمراتشان هم در پرسشنامه سلامت عمومی و هم در پرسشنامه سازگاری اجتماعی بالاتر بود (نمرات بالانشان دهنده سطح سلامت عمومی پایین وسازگاری اجتماعی پایین می باشد) انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 20 نفره آزمایشی وکنترل تقسیم شدند.ابتدا گروه های کنترل وآزمایش مشخص شدند. سپس متغیر مستقل – آموزش مهارتهای زندگی– بر گروه آزمایش ارائه شد پس از پایان دوره آموزشی که سه ماه طول کشید از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد.ابزار پژوهش، فرم 28 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ ) و فرم 60 سوالی پرسشنامه سازگاری اجتماعی (AISS) است. به منظور بررسی فرضیه پژوهش مبنی بر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر موثر است از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش تایید شد.
Machine summary:
بررسی میزان اثربخشی طرح آموزش مهارت های زندگی بر روی سلامت عمومی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمایی شهرستان کرج ناحیه 1 عطیه کاوه کارشناس ارشد روانشناسی عمومی چکیده جامعه مورد پژوهش دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمایی که در تراز سنی 14 سال قرار داشته و در سال تحصیلی 91–90 مشغول به تحصیل هستند را تشکیل می دهد.
به منظور بررسی فرضیه پژوهش مبنی بر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر موثر است از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شده است.
دراین پژوهش سه فرضیه مطرح شده است، در زیر به بحث و نتیجه گیری در مورد یکایک آنها پرداخته می شود: 5- بحث و نتیجهگیری آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان موثر است.
نتایج پژوهش بر اساس یافته هایی که در فصل چهارم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نشان می دهد که با توجه به جدول، آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان موثر است.
نتایج پژوهش با توجه به یافته هایی که در فصل چهارم مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت نشان می دهد که با توجه به جدول آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی دانش آموزان با شدت اثر 422/0 موثر بوده است.
بحث نهایی: همانطور که در نتایج این تحقیق نشان داده شده است آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان موثر است.