Abstract:
در دنیای امروز استفاده از فناوری اطلاعات باعث بروز خلاقیت های بسیاری شده، حتی کودکان با ابزارهای مدرن فناوری فعالیت های روزانه خود را انجام می دهند. معلمان نقش بسیار اساسی در رشد و یا سرکوبی خلاقیت دانش آموزان دارند. در مدارس نیز هوشمندسازی باعث بروز خلاقیت هایی در امر آموزش و یادگیری شده که معلمان و دانش آموزان در حال تعامل با فناوری، به پیشرفت قابل توجهی دست یافته اند. در این مقاله به بررسی هوشمند سازی مدارس و بروز خلاقیت بواسطه آن پرداخته و نقش فناوری اطلاعات را در امر یادگیری قابل توجه می سازد. مدارس هوشمند به سبب برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نو، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز، با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و توجه بیش تر به نیازها، علایق و استعداد های دانش آموزان، می توانند در جهت از بین بردن یا کاهش دادن شکاف آموزشی موثر و مفید باشند. تغییرات سریع تکنولوژی در فرایند یاددهی- یادگیری موجب تحولات سریع شده و هدف آن بهبود کیفیت آموزشی در مدارس بوده است، تکنولوژی های جدید با فراهم آوردن فرصتهای مناسب در جهت استعدادها و علایق شخصی دانش آموزان به بهبود نظام آموزشی مدارس کمک می کنند. استفاده از فناوری های جدید در آموزش، مزایای متعددی دارد: از جمله اینکه باعث می شود فعالیت های دانش آموز شخصی شود و دانش آموز تمرکز بیشتری داشته باشد و یا امکان انجام دادن تکلیف های درسی به روش های غیر سنتی فراهم آید. دسترسی آسان به منابع آموزشی، ایجاد انگیزه، مشارکت در گروه و تنوع، از دیگر مزایای فناوری های نوین آموزشی است توجه به این امر و سرمایه گذاری دولت در تولید علم با هوشمندسازی هر چه بیشتر مدارس توصیه می شود.
Machine summary:
نتایج پژوهش افضل خانی و قدس، (1390) نشان داد که مدارس استان در مولفه های مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه ای، محیط یاددهی و یادگیری، زیرساخت توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباط یکپارچه رایانه ای با مدارس هوشمند دیگر، نیازمند اهتمام بیشتری جهت استقرار مدارس هوشمند در استان می باشد، اما مولفه معلمان آموزش دیده در حوزه فن آوری و مدیریت یکپارچه رایانه از ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای ایجاد مدارس هوشمند برخوردار هستند.
نتایج پژوهش نیرومند و بخت آوری (1390) نشان داد که دنیای ذهنی دانش آموزان تحت تعلیم نظام آموزش سنتی به مراتب محدودتر و بسته تر از تصویر ذهنی است که دانش آموزان در روش نوین آموزشی دریافت می کنند؛ دانش آموزانی که در شرایط جدید و با بهره گیری از نرم افزارها، اینترنت و جهان آموزشهای چند رسانه ای فرایند یادگیری را طی می کند از اطلاعات وسیعتر و بالاتری برخوردارند و به دلیل تنوع منابع و محتوای آموزشی که در اختیار دارند توانایی بیشتری برای انتخاب پیدا می کنند.
کارشناسان علوم ارتباطات در تعریف مدارس هوشمند می گویند: "مدرسه هوشمند، مدرسه ای است که با کمک فناوری های نوین، سیستم های آموزشی و دیجیتالی هوشمند در صدد سرعت بخشی به فرایند یاددهی، یادگیری و بهبود مدیریت به صورت کاملا نظام یافته باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به پردازش و دسته بندی و استفاده بهینه از منابع فنی دانش روز با توجه به طیف گسترده آن برای کشف استعداد خود و بروز خلاقیت ها باشد (نیرومند و بخت آوری 1390، ص98).