Abstract:
هدف اصلی این مقاله ارزیابی رقابت و مقایسه تطبیقی قدرت بازاری در دو رویکرد غیرساختاری برسنان- لئو و پنزار- راس میباشد. بدین منظور از دادههای کد چهاررقمی ISIC مرکز آمار ایران در زیر بخشهای صنعت لاستیک و پلاستیک ایران طی سالهای 1390- 1374 استفاده شده است. در این تحقیق با توجه به دادههای پنل معادلات عرضه و تقاضا به روش حداقل مربعات دومرحلهای با اثرات ثابت (FE2SLS) و معادله درآمد به روش اثرات ثابت (LSDV) برآورد شده است. نتایج پژوهش با استناد به مدل برسنان- لئو دلالت بر آن دارد که بنگاهها به تبانی با یکدیگر میپردازند و ضریب تغییرات حدسی با مقدار عددی0/82 ساختار بازار رقابت ناقص را در این صنعت نشان میدهد. از سوی دیگر نتایج بهدستآمده از مدل پنزار- راس نشان میدهد که مجموع کشش درآمدی بنگاهها نسبت به قیمت نهادهها برابر 0/81=H است که میتوان انتظار داشت بنگاهها در این صنعت در شرایط رقابت انحصاری فعالیت میکنند. همچنین مقایسه تطبیقی نتایج بهدستآمده در دو رویکرد بیانگر نقصان رقابت در این صنعت است.
The main purposes of this article are the evaluation of competition and comparison of market power in rubber and plastics industries with two non-structural approaches. To meet this ends Bresnehan-Lau (1982) and Panzar-Ross (1987) models were used. Data in 4-digit industries for rubber and plastics sub-sectors over the period of 1995-2011 collected from Iran’s statistical center. Equations used in this study consist of supply-demand and reduced form revenue functions estimated with two stage least squares fixed effect (FE2SLS) and least square dummy variables (LSDV) methods respectively. Results indicated that the extent of conjectural variation coefficient was about θ=0.82 because of the fact that firms cooperate with each other، therefore there was imperfect competition structure in this sector. On the other hand، the sum of elasticity’s reduced form revenue with respect to input price was about H=0.81، so market structure was featured as a monopolistic competition. In addition، Comparative results of two approaches confirmed depletion of competition in Iranian rubber and plastics industries.
Machine summary:
"آن ها به منظور به دست آوردن پارامتر رفتاری از دو معادله 1 Baumol 2 Contestable Market 3 New empirical industrial organization 4 Conjectural Variation 5 Comparitive Static Models 6 Abba Lerner 7 Elzinga and Mills / / پایه ای شامل معادله تقاضا و شرط بهینگی در بازار انحصار چندجانبه استفاده نمودند؛ بنابراین مدل آن ها از سیستم دو معادله ای تقاضا و شرط بهینگی که از برابری درآمد نهایی و هزینه نهایی (MR(q)=P+qPQ(Q,Z)*Q=MC(Q,W)) به دست میآید، تشکیل شده است ؛ که البته نکته مهم در شرط بهینگی تفسیرq است (برسنان ، ١٩٨٩).
1 Instrument Variable 2 Two Stage Least Squares 3 Baltagi جدول (٢): شمای کلی از متغیرهای صنعت لاستیک و پلاستیک ایران نام متغیر میانگین میانه ماکزیمم مینیمم انحراف معیار مشاهده دستمزد G 5/86E+11 2/80E+11 3/20E+11 2/40E+11 7/35E+11 51 قیمت مواد اولیه PM 4/36E+8 1/01E+8 2/96E+9 162341/3 7/16E+8 51 نرخ اجاره سرمایه RC 116/2789 96/ 500 254/1829 5/646282 73/57887 51 ستاده Q 5/20E+12 2/24E+12 3/38E+13 1/32E+11 6/96E+12 51 درآمد R 4/48E+12 2/20E+12 2/50E+13 1/28E+11 5/45E+12 51 قیمت فروش P 2/31E+8 1/88E+7 1/03E+9 117422 3/28E+8 51 درآمد خانوار Y 7/91E+7 6/32E+7 2/10E+8 11929591 58505432 51 تبلیغات ADV 4/47E+9 2/46E+9 3/27E+10 3/57E+8 6/51E+9 51 بنگاه خصوصی N١ 263/0784 92/000 1053/000 11/000 325/1163 51 بنگاه دولتی N2 5/72549 4/000 19/000 0/000 5/355664 51 تعداد بنگاه N 268/804 95/000 1062/000 17/000 327/7012 51 منبع : یافته های تحقیق همچنین ، قبل از تخمین معادلات رگرسیونی تقاضا و بهینگی در مدل برسنان - لئو و معادله درآمد و بازدهی در مدل پنزار- راس به منظور جلوگیری از تخمین رگرسیون ساختگی ١ به دلیل غیرواقعی بودن نتایج این رگرسیون ها، لازم است آزمون های ریشه واحد متغیرها و وجود هم انباشتگی ٢ بین متغیرها در معادلات رگرسیونی انجام شود."