Abstract:
این مقاله کوششی در پاسخ به چیستی حق آموزش سواد رسانه اي به عنوان یک حق عمومی می باشد. ٣ لذا پس از شناسایی و معرفی بخش جدید و نوپاي علم حقوق به نام حقوق شبکه وندي یا برخط، یکی از مصادیق مهم "حقوق شبکه وندي عمومی" با عنوان "حق آموزش سواد رسانه اي" را مورد بررسی قرار می دهد. دفاع از این حق به معناي حفظ استقلال مخاطبین رسانه و اجتناب از انفعال و بهره مندي از تفکري منتقدانه است؛ لذا هم حق بشر بر دانستن، محترم، محفوظ و لازم الرعایه خواهد بود و هم توسط خود مخاطبین از تأثیرات
منفی رسانه ها پیشگیري خواهد شد. براستی چگونه می توان با نگرشی حقوقی و ارتباطی، مخاطبین را توانمند، کنشگر و چه بسا کنش مند نمود؟ ورود به محتوا و چیستی این آموزش، راهنماي دولتمردان و سیاست گذاران در عرصه ي فرهنگ و آموزش خواهد بود. و بررسی ساز وکار اجرا و اعمال این حق، مطالعه اي نو و جدید براي ارتقاء حقوق عمومی در عصر تکنولوژي ها محسوب می شود.
Machine summary:
"این تاکتیک ها عبارتند از: "تاکتیک حذف، تاکتیک کلی بافی، زمان بندی، قطره چکانی، نشت هدایت شونده، دورغ بزرگ یا استفاده از دروغ محض، سانسور، دست چین کردن پیام، درشت نمایی پیام، تحریف، مبالغه و دستکاری آماری، واکنش زنجیره ای، نقل پیام از منابع ناشناخته و مبهم، اختفاء یک منبع غیر مؤثق در پشت یک منبع مؤثق، استناد و استشهاد پیام به منبع مورد وثوق گیرنده ی پیام، نخبه سازی و استفاده از آنها در رسانه ها، منبع نقاب دار، مجاری مخفی، اقدام از طریق مجاری دو گانه، تظاهر به بی طرفی، تغییر معنا یا معنای مجازی، تکرار و تأکید پیام، محک زدن، ادعا به جای واقعیت، ارائه ی نظر به عنوان واقعیت، تغییر موضوع با استفاده از سکوت، فوریت بخشیدن ساختگی به خبر، پیشگویی های مغرضانه، استفاده از عقاید و گرایش های فکری و یا سمبل های ملی مخاطبان و همسو سازی پیام با آن، استفاده از عاطفه ی گیرندگان پیام، تلاش برای سر در گم کردن یا رد گم کردن تا باعث شود گیرنده ی پیام بر صحت خبر تردید نکند و غیره"( خرازی آذر و احسانی،1388 :170-150) و اما آنچه در این مرحله برای نگارنده اهمیت بسیار دارد تبیین چگونگی اعمال این حق توسط شبکه وندان و حمایت دولت و جامعه ی بین المللی از آن خواهد بود."