Abstract:
زمینه: شکست کسب و کارها در اقتصاد نوین، ریشه در عدم توجه به اصول اخلاقی و اجتماعی دارد، از سوی دیگر، توجه صِرف به اهداف بشردوستانه و بیتوجهی به امور مالی، متضمن یک شکست بزرگ سازمانی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش خادمیت و نحوه تأثیر آن در تعدیل تصمیمگیریهای اخلاقی و مالی مدیران میباشد.روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و از نظر هدف، بنیادی میباشد و در چارچوب پژوهش تاریخی ـ هرمنوتیکی اجرا شده است. اطلاعات و دادههای این تحقیق با روش کتابخانهای، از میان حدود 130 مقاله و پژوهش داخلی و خارجی معتبر بین سالهای 1994 تا 2014 در حوزههای مرتبط، با استفاده از نمونهگیری غیر تصادفی و هدفمند (قضاوتی) استخراج گردیده و از ابزار تحلیل هرمنوتیکی به منظور بررسی متون و منابع، در جهت تبیین علمی نقش خادمیت در تعدیل تصمیمگیریهای مالی و اخلاقی مدیران، استفاده شده است.یافتهها: نتایج بررسیها نشانگر آن است که خادمیت میتواند از سویی با تکیه بر معنویت و مسؤولیتهای اجتماعی سازمان (در قبال نسل حاضر و نسل آتی)، و از سوی دیگر با در نظر گرفتن اهداف مالی سازمان، به تعدیل مدلهای تصمیمگیری مالی منتهی شود و توسعه پایدار را برای سازمان، به ارمغان آورد. چنین خادمیتی، خادمیت اجتماعی ـ سازمانی نامگذاری شده است. همچنین با تلفیق مدلهای تصمیمگیری رایج و مدل تصمیمگیری اخلاقی والانس، فرآیند تعدیل شده تصمیمگیری به منظور توجه توأم به اهداف مالی و اجتماعی، ارائه شده است.نتیجهگیری: بدون توجه به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، سازمانها گرفتار چرخه وفور غیر عقلانی شده و توسعه پایدار، برای آنها امری ناممکن خواهد بود. لذا توجه به این ارزشها، در کنار اهداف مالی، برای رشد، بقا و توسعه پایدار سازمان ضروری به نظر میرسد.
Machine summary:
"طبق آنچه ذکر گردید، طبیعی است که فرض نماییم خادمیت با تکیه بر معنویت و مسؤولیتهای اجتماعی سازمان، میتواند از سویی جنبههای اخلاقی و اجتماعی را وارد مدلهای تصمیمگیری مالی نموده و از سوی دیگر با در نظر گرفتن منافع سازمان و خدمت به سهامداران، امور مالی و اقتصادی را در تصمیمگیریهای اخلاقی داخل نماید و با تعدیل مدلهای تصمیمگیری مالی و اخلاقی، میان آنها، موازنهای برقرار کند، به گونهای که تصمیمات مدیران، هم شامل صلاح مالی و اقتصادی سازمان و سهامداران باشد و هم اصول و موازین اخلاقی و اجتماعی را برای تمام ذینفعان (نسل حاضر و آتی) در نظر بگیرد.
یافتهها نتایج تحلیل هرمنوتیکی دادهها نشانگر ان است که معنویت و مسؤولیتهای اجتماعی سازمان، بر خادمیت مدیران (نسبت به اجتماع) اثرگذار میباشند و توجه به این امر، میتواند تصمیمگیریهای مدیران در مسائل مالی را تعدیل نماید، بر اساس یافتههای تحقیق، تلفیق توجه مسؤولیتهای اجتماعی و معنویت، موجب پدیدار شدن خادمیت اجتماعی در سازمان میشود، از سوی دیگر با در نظر گرفتن اهداف مالی سازمانی و وظایف رسمی مدیران در قبال سهامداران، مفهوم خادمیت اجتماعی ـ سازمانی، به منظور تعدیل مدلهای تصمیمگیری مالی و اخلاقی به دست میآید.
به منظور پیادهسازی خادمیت اجتماعی ـ سازمانی، در جوامعی که مدل انگلیسی ـ آمریکایی تصمیمگیریهای مالی بر آن حاکم است، باید در ارزشگذاری سهام در بازار بورس (در کنار سایر عوامل مهم اقتصادی) به فاکتورهای خادمیتی نیز توجه شود و از استقبال عمومی از بازار بورس، به عنوان وسیلهای در جهت تخصیص کارآی منابع استفاده شود."