Abstract:
زمینه: مسئولیت اجتماعی، مجموعۀ وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند انجام دهد. هدف از پژوهش حاضر، علاوه بر تبیّین ارتباط مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی با رویکرد اخلاقی، ارزیابی تأثیر نوع بانکهای ایران (دولتی و غیردولتی) بر گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی از طریق متغیرهای تحقیق بوده است.روش: پژوهش حاضر در زمرۀ تحقیقات توصیفی (پس رویدادی) است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیۀ بانکهای دولتی و خصوصی ایران که شامل بیست و هشت بانک میباشند، است. ازآنجاییکه جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش کوچک میباشد، کل جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز متناسب با نیاز آماری از نرم افزار علوم اجتماعی SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی و آزمون من ویتنی و خی دو استفاده شده است.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین بانکهای بخش خصوصی و بخش دولتی در گزارشگری اینترنتی مسئولیت اجتماعی و در اندازهگیری اینترنتی ارقام کمّی تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین نتایج این پژوهش نشان دهندۀ این است که بین بانکهای دولتی و خصوصی از نظر اهمیت قائل شدن برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه بانکهای بخش خصوصی نسبت به بانکهای بخش دولتی بیشتر اقدام به گزارشگری اینترنتی نحوۀ عمل و فعالیتهای انجام شده در خصوص مسئولیت اجتماعی و اندازهگیری اینترنتی ارقام کمّی خدمات عامالمنفعه ارائه شده نمودهاند، همچنین بانکهای بخش خصوصی نسبت به بانکهای بخش دولتی اهمیت بیشتری را برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی قائل بودهاند.
Machine summary:
"با توجه به تحقیقات خارجی پیشین و نبود تحقیقی مشابه در ایران، تحقیق حاضر برای اولین بار با استفاده از فرضیههای ذیل، به این مهم میپردازد: فرضیه1: نوع بانک (دولتی و غیردولتی) بر گزارشگری اینترنتی نحوه عمل و فعالیتهای انجام شده در خصوص مسئولیت اجتماعی بانک تأثیر دارد.
در توجیه این یافتۀ تحقیق، میتوان این گونه استدلال کرد تمام بانکهای خصوصی که جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند از آن جهت که در بورس اوراق بهادار میباشند، لذا مؤظفند هر ساله گزارشات سالانۀ خود را که بخشی از آن مربوط به ارائه خدمات عامالمنفعه بانک میباشد را در سایت بورس اوراق بهادار ارائه دهند و به این دلیل این بانکها، بیشتر از بانکهای بخش دولتی به گزارشگری اینترنتی مسئولیت اجتماعی پرداختهاند، زیرا این الزام درخصوص بانکهای دولتی وجود ندارد.
نتایج فرضیۀ سوم این تحقیق نشان میدهد که بین بانکهای دولتی و خصوصی از نظر اهمیت قائل شدن برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد.
شاید دلیل این امر آن باشد که بانکهای بخش خصوصی بیشتر از بانکهای بخش دولتی به منافع ذینفعان خود اهمیت میدهند و به دنبال جذب مشتری بیشتر هستند، لذا همواره خواستار این امر میباشند تا به پیروی از بانکهای موفق جهانی، در خصوص تمام حوزههای مربوط به بانک خود گزارشی جامع و کامل ارائه دهند و سعی میکنند تا با توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی و ارتباط آن با اخلاق تجاری، در گزارشات خود همواره به ابعاد شاخص افشای مسئولیتپذیری اجتماعی تأکید نمایند و آنها را در گزارشات خود لحاظ نمایند و شاید این امر را نوعی تبلیغ غیرمستقیم برای خود تلقی میکنند."