Abstract:
به رغم توسعه شایسته سوابق علمی و تجربی مدیریت دانش، هنوز تعداد زیادی از
سازما نها، در بهر هبرداری اثربخش آن ناکام ماند هاند. ازجمله دلایل این ناکامی، شناخت
و ترجمان نامناسب از ابعاد پیشبرد مدیریت دانش سازمانی و نبود یک رویکرد ک لگرای
کمی و کیفی در ارزیابی مولفه های کلیدی و اهداف استراتژیک کنترلی منتج از فرآیند
ترجمان است. این پژوهش به دنبال سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی است.
در این بررسی، برای سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی که مبتنی بر تزریق
نگاه سیستمی به روش ارزیابی متوازن و تبلور روش ترجمه سیستمی راهبرد است؛
ضمن انجام مطالعات کتابخان های، از مصاحبه با خبرگان و الگوریت مهای کیفی و کمی
مناسب نظیر روش گسترش عملکرد کیفیت و روش تاپسیس فازی استفاده شد. براین
اساس، 13 مولفه کلیدی و 21 هدف استراتژیک کنترلی در لای ههای چهارگانه سیستمی
شامل ورودی، فرآیند، خروجی و پیامد، احصا و با رویکرد منطق رادار، تحلیل و وضعیت
داشبوردهای پایش مدیریت دانش سازمانی مشخص شد. در انتها با انجام یک مطالعه
موردی از کاربرد متدولوژی پیشنهادی در شرک تهای تابعه یک هلدینگ صنایع غذایی،
مفاهیم ذکرشده به طور عمیق تری مورد توجه قرارگرفت
Machine summary:
عنوان مقاله :سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر روش ترجمه سیستمی راهبرد با رویکرد فازی ؛ مطالعه موردی محمدمهدی پرهیزگار١- مهدی اکبری ٢ دریافت : ١٣٩٢/٤/٣٠ پذیرش : ١٣٩٣/٥/١٣ مقاله برای اصلاح به مدت سه روز نزد پدیدآوران بوده است .
در این بررسی ، برای سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی که مبتنی بر تزریق نگاه سیستمی به روش ارزیابی متوازن و تبلور روش ترجمه سیستمی راهبرد است ؛ ضمن انجام مطالعات کتابخانه ای ، از مصاحبه با خبرگان و الگوریتم های کیفی و کمی مناسب نظیر روش گسترش عملکرد کیفیت و روش تاپسیس فازی استفاده شد.
در این پژوهش ، در راستای رفع کاستی های موصوف و به منظور شناسایی و تبیین متوازن و متناسب مولفه های کلیدی و اهداف استراتژیک سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی ، از روش ترجمه سیستمی راهبرد (رویکرد سیستمی بر روش ارزیابی متوازن )٣ بهره گرفته شده است .
Balanced Scorecard در این بررسی ، با مرور ادبیات مدیریت دانش ، مفاهیم مرتبط و روش ها و مدل های ارزیابی آمادگی و بلوغ آن ، کوشیده شده است تا بر غنای مولفه های کلیدی و اهداف استراتژیک سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی ، به ویژه در دیدگاه توانمندساز آن شامل لایه ای ورودی و فرآیند در نگاه سیستمی افزوده شود.
عناصر این منطق که مدل خودارزیابی تعالی سازمان ٤ است عبارتند از: رویکرد )Approach(، جاری سازی )Deployment(، ارزیابی و اصلاح )Review &Assessment ( و نتایج )Results( (جمعی از پدیدآورندگان ، ١٣٩١).