Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان ؛ با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه بود. این پژوهش با روش توصیفی - همبستگی و با آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خـوی تشـکیل مـی دادنـد کـه از بـین آن هـا ٣٠٦ نفـر بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پـژوهش شـامل پرسشـنامه سرسـختی شـغلی مورنـوجیمز، رودریگـز مونـوز، هرنانـدز، بلانکـو (٢٠١٤)، پرسشـنامه رفتارهـای کـاری نوآورانـه کـراس (٢٠٠٤) و پرسشـنامه عملکـرد شـغلی پاترسون (١٩٩٠) بود. داده های حاصل با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای Spss ویـرایش ١٦ و AMOS ویرایش ٢٢ تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیرهای رفتارهـای کـاری نـوآوری و سرسـختی شـغلی اثـر مسـتقیم معنادار و متغیر سرسختی شغلی اثر غیر مستقیم معنادار بر روی عملکرد شغلی دارند. همچنین اثر مستقیم سرسختی شغلی بـر روی رفتارهای کاری نوآورانه از لحاظ آماری معنادار بود. به علاوه رفتارهای کاری نوآورانه شغلی توانست به عنوان نقـش میانجی در رابطه بین سرسختی شغلی و عملکرد شغلی معلمان وارد مدل شود. در نهایت نیز مدل سـاختاری پـژوهش بعـد از اصلاح ، برازش مطلوب را با داده های تجربی پژوهش داشت .
Machine summary:
"سرسختی شغلی ، عملکرد شغلی ، رفتارهای کاری نوآورانه ، معلمان مقدمه امروزه اهمیت و نقش سرنوشت ساز شغل در ابعاد گوناگون زندگی اساسی آشکار است ، زیرا شغل علاوه بر تأمین هزینه های زندگی ، ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی و روانی فرد دارد و زمینه ساز ارضای بسیاری از نیازهای غیرمادی او نیز می باشد.
ب) یافته های مربوط به آزمون مدل معادلات ساختاری پیشنهادی به منظور بررسی این نکته که مدل رابطه علی تاثیر سرسختی شغلی بر عملکرد شغلی معلمان با نقش میانجی رفتارهای کاری نوآورانه برازنده داده ها می باشد، از شیوه آماری مدل یابی معادله ساختاری استفاده شد که نتایج این شیوه آماری در ادامه آورده شده است .
اگرچه پژوهشی که رابطه ی نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان ؛ با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه را مورد بررسی قرار داده باشد انجام نگرفته است ، اما نتایج به دست آمده با نتایج پژوهش های اس پورلوک (٢٠٠٨)، بروکس (٢٠٠٨) و هیستاد و همکاران (٢٠١١) که در مطالعات خود نشان دادند سرسختی شغلی اثر مثبتی بر سلامت و عملکرد کارکنان دارد، همسو است .
اسدی و همکاران (١٣٩٤) و فرهنگی و همکاران (١٣٩٣) نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که بین سرسختی روان شناختی ، انگیزه پیشرفت و نگرش معنوی معلمان با رضایت شغلی آنان رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.
بررسی مدل ساختاری پژوهش بعد از اصلاح نیز نشان داد مدل ارائه شده با مدل حاصل از داده ها برازش مطلوبی را دارد؛ یعنی سرسختی شغلی با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه می تواند عملکرد شغلی معلمان را پیش بینی نماید."