Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش گردشگری در توسعه روستایی در شهرستان رامسر انجام شد. جامعه آماری مورد نظر شامل دو گروه بودند که به روش نمونهگیری تصادفی از طریق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند، یک گروه شامل گردشگرانی که به شهرستان رامسر سفر کرده بودند (120 خانوار از مجموع 250 خانوار) و گروه دیگر شامل ساکنان محلی شهرستان که به گردشگران خدماترسانی میکردند (130 خانوار از مجموع 240 خانوار). پرسشنامه ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات بود. بر پایه یافتههای پژوهش، اکثریت افراد محلی (2/ 86 درصد) و گردشگران (1/ 92 درصد) تاثیر عوامل اقتصادی را در توسعه روستایی در حد متوسط تا خیلی زیاد عنوان کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین نقطهنظرات دو گروه در زمینه اثرات اقتصادی و اجتماعی، و فرهنگی گردشگری تفاوت منفی و معنیدار در سطح یک درصد وجود دارد؛ به دیگر سخن، به طور کلی، میانگین های اثرات یادشده را گردشگران بالاتر از افراد محلی گزارش کردند، ولی در خصوص عوامل زیستمحیطی بین دیدگاههای این دو گروه تفاوت معنیدار وجود نداشت. اکثریت گردشگران (67/ 80 درصد) و افراد محلی (70 درصد) تاثیرات زیستمحیطی گردشگری در جوامع روستایی را در حد متوسط تا خیلی زیاد عنوان کردند.
This study investigated the role of tourism in rural development in Ramsar county of Iran. The statistical population consisted of two groups: tourists including families who were traveled to this county and stayed in tourism areas for a short time (n=120)، and rural hosting families including local households who delivered services to the tourists (n=130). The sample groups were selected randomly through the Krejcie and Morgan table. The main instrument was a questionnaire developed by the investigators. Majority of the local people (86.2%) and tourists (92.1%) emphasized on the effects of economic factors (at moderate to high levels) on the rural development. T-test results showed a significant difference between the viewpoints of the two groups regarding the socio-economic effects of tourism; but there was no significant difference regarding the environmental factors. In addition، majority of the tourists (80.67%) and the locals (70%) emphasized on the environmental impacts on rural communities at the moderate to high levels.
Machine summary:
"جدول ۳- رتبه بندی میزان موفقیت مناطق در جذب گردشگر از دید ساکنان محلی و گردشگران ساکنان محلی گردشگران مناطق میانگین رتبه میانگین رتبه (انحراف معیار) (انحراف معیار) ییلاق جواهرده ۳/۹۸ ۰/۸۵ ۳/۰۱ ۲ ۱/۱۱ ۸ ییلاق جنت رودبار ۲/۳۵ ۰/۷۸ ۱/۵۶ ۱۱ ۱/۰۴ ۱۲ ییلاق گرسماسر ۱/۱۸ ۰/۶۹ ۱/۱۶ ۱۳ ۰/۴۰ ۱۶ ییلاق اشکور ۱/۷۷ ۰/۷۳ ۱/۳۹ ۱۴ ۰/۸۴ ۱۳ بوستان جنگلی صفارود ۲/۲۸ ۱/۰۳ ۲/۶۶ ۹ ۱/۰۳ ۹ قله مارکوه ۲/۱۱ ۰/۷۸ ۱/۶۹ ۱۵ ۰/۹۶ ۱۱ جنگل دالخانی ۳/۴۶ ۰/۸۳ ۳/۶۲ ۶ ۰/۹۲ ۵ هتل قدیم رامسر ۳/۳۱ ۰/۸۸ ۳/۸۰ ۷ ۰/۸۶ ۴ موزه تماشاگه خزر ۳/۲۸ ۰/۹۲ ۳/۱۲ ۸ ۱/۰۸ ۷ قلعه تاریخی گرسماسر ۱/۶۷ ۰/۸۴ ۱/۲۸ ۱۶ ۰/۶۹ ۱۵ آبشار آزارک ۲/۱۴ ۰/۸۸ ۱/۳۸ ۱۲ ۰/۷۱ ۱۴ تله کابین رامسر ۴/۳۷ ۰/۶۸ ۳/۲۵ ۱ ۱/۱۶ ۶ آب های گرم معدنی ۳/۸۳ ۰/۸۳ ۴/۴۷ ۳ ۱/۶۵ ۱ ساحل خلیج ۳/۶۶ ۰/۸۸ ۴/۲۷ ۵ ۰/۷۹ ۳ ساحل توسکاسرا ۳/۷۸ ۰/۸۸ ۴/۳۶ ۴ ۰/۵۹ ۲ امام زاده آقا بسمل و آقا پلاسی ۲/۵۴ ۱/۰۶ ۲/۳۶ ۱۰ /۳۷ ۱۰ مقیاس سنجش : ۱= هیچ ، ۲= کم ، ۳= متوسط ، ۴= زیاد، ۵= خیلی زیاد منبع : یافته های تحقیق جدول ۴- نتایج آزمون مقایسه میانگین داده ها در زمینة اثرات گردشگری در جوامع روستایی عوامل گروه نمونه فراوانی میانگین میزان t معنی داری افراد محلی ۱۳۰ ۳۱/۵۶ -۳/۴۲۹ **۰/۰۰۱ اقتصادی گردشگران ۱۲۰ ۳۳/۷۸ افراد محلی ۱۳۰ ۳۰/۵۲ اجتماعی ، فرهنگی **۰/۰۰۲ -۳/۲۰۹ گردشگران ۱۲۰ ۳۳/۲۲ افراد محلی ۱۳۰ ۲۴/۰۱ ۰/۱۵۴ ۱/۴۳ زیست محیطی گردشگران ۱۲۰ ۲۲/۹۸ ** معنی داری در سطح یک درصد منبع : یافته های تحقیق نتیجه گیری و پیشنهادها یکی از گام های اساسی در راستای ارتقای توسعه هر کشور استفاده بهینـه از کلیـه منـابع آن است ."