Abstract:
هدف کلی این تحقیق، طراحی، اجرا و ارزشیابی یک محیط مشارکتی آموزش اولیا، مبتنی بر وب ۲ بود. در راستای این هدف، رویکرد پژوهش کیفی و روش اقدام پژوهی نقشه راهی برای این تحقیق فراهم کرد. شناسایی زیرساختهای سخت افزاری، شناسایی قابلیتهای نرم افزاری، بررسی الگوهای آموزشی در فضای مجازی، مطالعه برنامه ها و اولویتهای آموزشی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، جمع بندی موارد فوق و شناسایی تناقضها، طراحی الگوی آموزش مجازی، و سرانجام طراحی یک فضای مجازی از اقداماتی بود که به منزله پیش زمینه اجرای فرآیند طراحی الگو و روش آموزش مجازی اولیا مورد بررسی قرار گرفتند. پس از طراحی پورتال آموزشی، مخاطبانی به طور آزمایشی در یک دوره آموزشی شرکت کردند. مهمترین منبع گردآوری داده ها شامل اسناد، مدارک و مستندات وزارت آموزش و پرورش، مشاهدات زمینه ای ضمن اجرای دوره آموزشی و مصاحبه با مشارکت کنندگان بود. یافته ها نشان می دهند که آموزش در فضای مجازی توانسته است تا حدودی مسائل ناشی از جنسیت شرکت کنندگان در کلاسهای سنتی و اشتغال اولیا را کاهش دهد. با وجود این، مسائلی مانند مشارکت زنان، پهنای باند و سطح آشنایی با اینترنت محدودیتهایی را نیز ایجاد کرده است.
Machine summary:
"با وجود این ، به نظر میرسد متکی بودن صرف به روشهای آموزش سنتی نتوانسته است کارآیی و اثربخشی لازم را داشته باشد (برزویی، ١٣٧٣؛ ثابتی، ١٣٧٥؛ حسینی کناری، ١٣٧٤؛ زرخواه ، ١٣٨٣؛ سلامی،١٣٨٨؛ شاهمرادی، ١٣٧٦؛ شعبانی، ١٣٨٩؛ صادقی ، ١٣٨٧؛ صفدری بها ،١٣٨٦).
هدف در این نوع آموزش ، کاهش مسائل مطرح شده تحت عنوان "مسئله پژوهش " و استفاده از پتانسیلهای فضای مجازی برای بهبود روشهای آموزشی است .
اما با تحلیل مباحث مجازی شکل گرفته طی دوره آموزشی که به طور آزمایشی به مدت یک هفته از طریق پورتال طراحی شده انجام گرفت و با تحلیل مصاحبه های انجام شده با والدین شرکت کننده در این دوره شاید بتوان تا حدودی پتانسیلهای روش جدید آموزشی را برای کاهش مسائل فوق - الذکر بررسی کرد.
مصاحبه ای که به صورت تلفنی با ٤٤ درصد مشارکت کنندگان انجام شد نشان میدهد که ارائه آموزش به صورت مجازی مشکلات ناشی از آموزشهای حضوری و محدودیت زمانی والدین را برای شرکت کردن در این دوره های سنتی تا حدود زیادی کاهش داده است .
در حدود ٣٦ درصد مشارکت کنندگان اظهار داشتند ترافیک شهر تهران یکی از موانع شرکت در کلاسهای حضوری آموزش اولیا برای آنها بوده که آموزش مجازی اجرا شده این مشکل را برطرف نموده است .
هر چند پورتال آموزشی طوری طراحی شده است که در صورت فراموش کردن گذرواژه ، والدین میتوانند بدون درخواست از مدیر سیستم خودشان آن را به راحتی بازیابی کنند ولی چنین مسائلی ممکن است برای برخی از افراد به منزلۀ عواملی بازدارنده در به کارگیری روشهای آموزش مجازی باشد."