Abstract:
خانواده نخستین واحد اجتماعی است که کودک و نوجوان در آن فرآیند رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانی خود را تجربه میکنند، بنابراین روش فرزندپروری والدین بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیری بسزا میگذارد. هدف این تحقیق بررسی ارتباط میان شیوههای فرزندپروری و اضطراب دانشآموزان است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد شیوههای فرزندپروری رابینسون و همکاران و پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس انجام گرفت است. جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر تهران است که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده 80 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای تعیین اعتبار و روایی از اعتبار صوری استفاده شده است. برای پایایی ابزار تحقیق هم مبادرت به محاسبه آلفای کرونباخ شده که نتایج قابل قبولی به دست آمده است. تحلیل یافتهها نشان داد که میزان اضطراب دانشآموزان براساس سبک های تربیتی والدین معنادار است. میان شیوههای فرزندپروری والدین و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانواده نیز طبق آزمون کیدو رابطه معنادار بوده است و خانوادههای برخوردار از پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین، شیوه تربیتی فرزندشان بیشتر سبک استبدادی و خانوادههای پایگاه اقتصادی متوسط و بالا سبک تربیتیشان اغلب سبک منطقی بوده است. میزان اضطراب در دانشآموزان دختر بیش از دانشآموزان پسر است. همچنین میزان اضطراب دانشآموزان پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین بیشتر از پایگاه متوسط و بالاست.
Machine summary:
"بررسی رابطه میان شیوه های فرزندپروری والدین و میزان اضطراب دانش آموزان فرزانه یعقوبی راد١ چکیده خانواده نخستین واحد اجتماعی است که کودک و نوجوان در آن فرآیند رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانی خود را تجربه میکنند، بنابراین روش فرزندپروری والدین بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیری بسزا میگذارد.
تشخیص نرمال بودن توزیع پراکندگی متغیر اضطراب مقایسه میزان اضطراب دانش آموزان مورد مطالعه براساس سبکهای تربیتی والدین : براساس اطلاعات جدول شماره ٦، متوسط میزان اضطراب دانش آموزانی که والدین آنان از سبک استبدادی برای تربیت فرزندان بهره گرفته اند، برابر ٢١/٣٣± ٥٦/١٧، سبک منطقی ٧/١٣± ٣٥/٧٨ و سبک آسان گیر ٧/٠٤± ٣٥/٥٤ به دست آمده است که مطابق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مقدار ٢٠٧٧=F با سطح معناداری ٠/٠٠٠= P معنادار است .
مقایسه میزان اضطراب دانش آموزان براساس پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانواده ها تعداد میانگین انحراف استاندارد حداقل حداکثر مقدار F سطح معناداری پایگاه پایین پایگاه متوسط پایگاه بالاکل 26 41 13 80 51/09 36/28 28/24 39/79 17/63 6/606 4/481 13/92 27 25 24 24 85/14 48 36 85/14 21/942 0/000 بحث و نتیجه گیری میزان اضطراب دانش آموزان مورد مطالعه براساس سبکهای تربیتی والدین طبق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه معنادار به دست آمده است و میزان اضطراب دانش آموزانی که والدینشان از سبک استبدادی برای تربیت آنان بهره میگیرند، بیشتر از سبک منطقی و آسان گیر است ."