Abstract:
ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی در ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ رﺳﻤﯽ، ﺑﻪﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺿﺎﻣﻦ ﻣﻌﺘﺒﺮی ﺑﺮای ﭘﺮورش ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﯾﮑﯽ از ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت، ﺑﻬﺒﻮد ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﺮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ رﺳﻤﯽ ﻫﻤﺴﻮ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ازاﯾﻦرو، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺳﻨﺎدی، ﺿﻤﻦ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺴﺒﺖ آن ﺑﺎ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی، ﺑﻪ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺳﺎزوﮐﺎر ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری و ﮐﺎرﺑﺴﺖﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ در ﺟﻬﺖ رﺷﺪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﻣﯽﭘﺮدازد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﺮد ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ آزادی ﻋﻤﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ رﺳﻤﯽ اﺳﺖ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﺑﺎ ﺑﻌﺪ ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ آزاد در ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﺤﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﺣﺎﺻﻞ از روش ﺗﺪرﯾﺲ دﯾﺎﻟﮑﺘﯿﮑﯽ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر رﺷﺪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺷﺪه اﺳﺖ.
The most fundamental move to enhance the quality of critical thinking in students is the improvement of motivation to think، as the key to success in life and study. This is because acquiring the skills involved in critical thinking، in the process of official curriculum، cannot guarantee the development of these skills، and consequently، their application in different situations. Therefore، one of the most useful steps with this regard is the enhancement of the attitudinal aspects of critical thinking، paying attention to the function of hidden curriculum in higher education-something which could be in the opposite direction to official curriculum. Thus، the present study، by benefiting from the method of documentary analysis، while clarifying the position of hidden curriculum in higher education and studying its relation to critical thinking، offers the analysis of the apparatus of effects and the use of hidden curriculum in the development of critical thinking. With this regard، it is discussed that the function of hidden curriculum in higher education is due to the fluctuation in the official curriculum-which by itself is due to: lack of a complete legislation of this program in higher education، relation between hidden curriculum and the dimension of critical thinking and attention paid to hidden curriculum in liberal education with an inclination towards critical thinking. In addition، the hidden curriculum، developed out of a dialectical methodology is studied to investigate the development of critical thinking of the learners.
Machine summary:
بررسی دیدگاه ها و تحقیقات اندیشمندان دو حوزه برنامه درسی پنهان و تفکر انتقادی نشان گر آن است که ابتدایی ترین اقدام برای بهبود کیفیت تفکر انتقادی در آموزش عالی همانا بالابردن انگیزه استفاده از فکر کردن به عنوان کلیدی ترین عامل کسب موفقیت در تحصیل و زندگی است ؛ چراکه کسب مهارت های درگیر در تفکر انتقادی در جریان برنامه درسی رسمی ، به تنهایی نمی تواند ضامن معتبری برای پرورش این مهارت ها و درنهایت کاربست آن در موقعیت های مختلف باشد.
1. Ahola پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ ۸۷ همچنان که آسبروکس ۱(۲۰۰۰) به نقل از جلیلی نیا (۱۳۸۹) بهترین شکل برنامه درسی پنهان را در پرورش کنجکاوی عقلانی و رشد عاطفی خلاصه نموده است که فرصت هایی را برای اکتشاف علایق نوین و توسعه توانایی های جدید فراهم می آورد.
Martinson پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ می کنند اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد، این است که مدرسان چگونه می توانند یادگیرندگان را در مشارکت کلاسی برای برقراری گرایش و پرورش تفکر انتقادی برانگیزانند؟ چنانچه توضیح داده شد، علاوه بر تسلط مدرس بر روی محتوای مربوطه و انتخاب موضوعی برانگیزاننده ، وی باید محیطی که ارزش های دموکراسی را منتقل می کند، برای مباحثه ترتیب دهد.
بررسی سؤال چهارم پژوهش : برخی کاربست های برنامه درسی پنهان آموزش عالی برای آموزش تفکر انتقادی چیست ؟ مدرس در فعالیت های آموزشی تلاش می کند موقعیت لازم را برای کسب دانش ، مهارت ها و نگرش های مطلوب یادگیرندگان با بهره گیری از روش های مختلف تدریس فراهم سازد (چناری ، ۱۳۸۷).