Abstract:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻊﺷﺪه ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻫﻤﺪان اﺳﺖ ﮐﻪ از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﮥ دﺑﯿﺮان ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دوﻟﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﻫﻤﺪان در ﺳﺎل 1393 اﺳﺖ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﺪاد 335 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻊﺷﺪه و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪارس اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ، از روشﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﮐﺎﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﯿﺮوﻧﻮف، آزﻣﻮن t ﯾﮏﻃﺮﻓﻪ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن، ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏﻃﺮﻓﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻊﺷﺪه و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ (3) اﺳﺖ. ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻌﯽ ﻣﺪﯾﺮان، ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﻣﺆﻟﻔﮥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ را ﺑﺮای اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دارد.
The main objective of this study was to investigate the relationship between Distributed Leadership and Organizational Effectiveness of high schools in Hamadan city. The research method was descriptive-correlation. The statistical population included all high school teachers of Hamadan in the academic year of 2015. Based on classical random sampling، using Krejcie and Morgan chart، 335 teachers were chosen. Two questionnaires were used for data collection، Distributed Leadership Questionnaire and Organizational Effectiveness Questionnaire. The reliability of the questionnaires was calculated by Cronbach’s Alph Coefficient which was acceptable (%91 and %99). Data were analyzed by descriptive statistics، and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient، t-test for the independent groups، ANOVA and stepwise regression. Regression Analysis indicated the following results. The status quo Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness were above average. There were significant positive correlations between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness advantage. Moreover، professional development component had greatest impact on Organizational Effectiveness.
Machine summary:
Harrison پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ نتایج پژوهش صحرانورد (۱۳۹۰) با عنوان بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسـطه شـهر سـنندج نشان داد که از نظر معلمان در مقیاس کلی ، رهبری توزیعی مدیران مدارس در سطح متوسط بوده اسـت .
بررسی وضعیت سبک رهبری توزیع شده مدارس با استفاده از آزمون tیکطرفه (به تصویر صفحه رجوع شود) سوال دوم : آیا بین مولفه های سبک رهبری توزیع شده ، با مولفه های اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهر همدان رابطه وجود دارد؟ پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ جدول ۲.
بررسی وضعیت اثربخشی سازمانی مدارس با استفاده از آزمون t (به تصویر صفحه رجوع شود) ۱۹۶ بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون در جدول شماره ۳ بین سبک رهبری توزیع شده و مولفه های رهبری آموزشی (=p و =r)، مأموریت روشن (=p و =r)، محیط سالم و منظم (=p و =r)، انتظارات سطح بالا (=p و =r)، کنترل و سنجش پیشرفت تحصیلی (=p و =r)، فرصت های حداکثر برای یادگیری (=p و =r)، درگیر نمودن والدین و جامعه (=p و =r) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (>p).
همچنین ، بین مولفه فرهنگ مدرسه ، سبک رهبری توزیع شده و مولفه های رهبری آموزشی ، مأموریت روشن ، محیط سالم و منظم ، انتظارات سطح بالا، کنترل و سنجش پیشرفت تحصیلی ، فرصت های حداکثر برای یادگیری ، درگیر نمودن والدین و جامعه و اثربخشی سازمانی پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (>p).