Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان است. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است که در آن از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 385 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان بوده است. برای تحلیل دادهها از روش رگرسیون ساده چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر، مقیاس مهارتهای زندگی و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میان دو متغیر خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی (673/0r= در سطح000/0p<) رابطه همبستگی معنادار وجود دارد. به علاوه میان دو متغیر مهارتهای زندگی و بهزیستی روانشناختی(571/0r= در سطح000/0 >p) رابطه همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از این بود که متغیرهای مهارتهای زندگی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی رابطه دارند و به طور کلی مهارتهای زندگی و خودکارآمدی دانشآموزان 32 درصد از واریانس متغیر وابسته بهزیستی روانشناختی را تبیین می کنند.
Machine summary:
بحرینیان و همکاران (١٣٨٤) در تحقیق خود به این نتیجه دست یافتند که آموزش مهارتهای زندگی با افزایش شایستگیهای اجتماعی و ارتقای سطح روابط میان - فردی و افزایش سطح بهزیستی روان شناختی نوجوانان ارتباط قاطع دارد.
لکن پژوهشی که به طور مستقیم ارتباط میان خودکارآمدی و مهارتهای زندگی را با بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان مقطع متوسطه مورد بررسی قرارداده باشد، حداقل در حد جستجوهای انجام شده برای این پژوهش ، صورت نگرفته است .
در این تحقیق هدف ارزیابی نقش خود کارآمدی و مهارتهای زندگی در بهزیستی روان شناختی است .
٢. آیا بین مهارتهای زندگی با بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد؟ جدول شماره ٢.
همانطور که نتایج جدول شماره ٢ نشان می دهد میان متغیر مهارتهای زندگی و بهزیستی روان شناختی (٠٥٧١=r در سطح ٠٠٠٠>P و با٣٨٥=N) رابطه همبستگی معنادار به دست آمده است .
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که مهارتهای زندگی یکی از متغیرهایی است که سبب افزایش یا کاهش سطح بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان می شود.
یافته های مطالعه روس (٢٠٠٩) و کاپرارا و همکاران (٢٠٠٦) حاکی از این است که خودکارآمدی پیش بینی کننده ای مناسب برای بهزیستی روان شناختی محسوب می شود.
این نتایج حاکی از این است که متغیر مهارتهای زندگی را نیز می توان پیش بینی کننده ای مناسب برای بهزیستی روان شناختی در نظر گرفت .
Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.