Abstract:
هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر ساکن در مدارس شبانه روزی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 92-1391 بوده است. نمونه پژوهش 40 نفر از دانش آموزان پسر بودند که از میان 6 مدرسه شبانهروزی خرمآباد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 نفر برای هر گروه). در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی ذهنی بزرگسالان استفاده شد. این پرسشنامه ابعاد هیجانی و اجتماعی بهزیستی ذهنی را ارزیابی میکند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی این دانشآموزان موثر بوده است (001/0≥P). از آنجا که آموزش دلگرمی میتواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تاثیری اساسی داشته باشد و هیجانات مثبت نیز میتواند از همین اعمال و بینش های نو خلق شود، بنابراین این درمان به بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی در این دانش آموزان می انجامد.
Machine summary:
در مجموع از آنجایی که دانش آموزان آینده سازان هر کشور هستند و چرخهای اقتصادی و اجتماعی هرکشور به دست آنها میچرخد، و با توجه به اینکه بهزیستی ذهنی موجب رشد متعادل و سلامت آدمی میشود و راه را برای پرورش صحیح تر و وسیع تر استعدادهای دانش آموزان هموار میسازد (وارنر و مایرز٣، ٢٠١١)، و همچنین برخی از افراد طی زندگی خود دلگرمی کمتری دریافت میکنند، ممکن است با نوعی احساس کهتری و بیکفایتی مواجه شوند و با همین احساسات وارد شغل ، ازدواج ، رابطه با دوستان و به طور کلی زندگی شوند، و با توجه به اهمیت بهزیستی هیجانی و اجتماعی و تأثیرات دلگرمی؛ همچنین با در نظر داشتن اینکه افراد دلگرم دیدی مثبت و واقع گرایانه به خود و دیدی مثبت و واقع گرایانه به دیگران دارند، و نسبت به تجربه کردن انعطاف پذیرند (ایوانز، ٢٠٠٥)، ضرورت اجرای این پژوهش آشکار شد.
روش این پژوهش به شیوة نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده که در آن اثربخشی یک متغیر مستقل یعنی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر متغیرهای وابسته یعنی بهزیستی اجتماعی و هیجانی مورد بررسی قرار گرفته است .
Fiedler & Bless نتایج دلگرمی و ویژگیها و آثار بهزیستی گفته شد و نتایجی که از داده های این پژوهش به دست آمد، میتوان نتیجه گرفت که آموزش دلگرمی، بهزیستی هیجانی دانش آموزان مدارس شبانه روزی را افزایش میدهد، زیرا افراد میآموزند که چگونه خود و دیگران را دلگرم کنند و در نتیجه دلگرم - سازی باورها و تجارب افراد اصلاح میشود و نگرش آنها نسبت به خود و تواناییهای آنها تغییر مییابد و در نتیجه بهزیستی آنها ارتقا مییابد.