Abstract:
زمینه و هدف: یکی از بهترین روش های ارزیابی عملکردی که مورد توجه مدیران قرار گرفته است، تحلیل پوششی داده ها می باشد. در این مقاله، با هدف بهبود نتایج حاصل از حل مدل تحلیل پوششی داده ها، از رویکرد تجزیه به مولفه های اصلی و وزن های مشترک استفاده، و مدلی برای تحلیل پوششی داده ها ارائه شده است. مدل ارائه شده، برای ارزیابی و رتبه بندی دانشکده های دانشگاه علوم انتظامی امین به کار گرفته شده است. ورودی های مدل شامل ترکیب و تعداد اساتید، ترکیب و تعداد دانشجویان، بودجه و تعداد گروه های علمی بوده اند. هم چنین خروجی های مدل عبارت است از ترکیب و تعداد فارغ التحصیلان و امتیازات پژوهشی و علمی- اجرایی.
روش: ابتدا ماهیت تمامی خروجی ها با یک تبدیل، مثبت شده است و در ادامه نسبت هر خروجی به هر ورودی برای تمامی واحدهای تصمیم گیری محاسبه شده است. با به کارگیری تجزیه به عامل های اصلی، وابستگی احتمالی بین متغیرها از بین رفته و مولفه های اصلی ایجاد شده به عنوان ورودی های مدل تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. در انتها به جای استفاده از روش های معمول رتبه بندی کامل که مبتنی بر حل مدل برای هر یک از واحدها می باشد، از برنامه ریزی چند هدفه مین-ماکس برای پیدا کردن وزن های مشترک استفاده شده است.
یافته ها: تحلیل های انجام شده حاکی از آن است که با توجه به ورودی ها و خروجی های این تحقیق، دانشکده کوثر (پلیس زن) در رتبه نخست و دانشکده های دافوس و راهور مشترکا در رتبه آخر قرار دارند.
نتیجه گیری: مدل تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و تجزیه به عامل های اصلی مدل مناسبی برای ارزیابی عملکرد با متغیرهای وابسته می باشد که با محاسبه وزن های مشترک و با استفاده از فنون برنامه ریزی چند هدفه می تواند در تعیین کارایی واحدها مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
ضعف این روش در این است که تعداد واحدهای مورد ارزیابی به تعداد متغیرهای ورودی و خروجی مرتبط است (سینکا٣ و همکاران، ٢٠٠٤)؛ بنابراین ، هرچه تعداد متغیرها نسبت به واحدهای تصمیم گیری بیشتر باشد، تحلیل انجام شده از قدرت تمایز کمتری میان واحدهای کارا و ناکارا برخوردار خواهد بود (جنکیس ٤ و همکاران، ٢٠٠٣)؛ پس لازم است که در چنین حالتی تعداد متغیرها برای استفاده در مدل DEA کاهش داده شود.
1- Dong 2- Ahn & Seiford 3- Antreas 4-Thursby & Kemp شهریاری و همکاران (١٣٩٢)، برای ارزیابی کارایی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه تهران با دو ورودی و دو خروجی فازی از مدل غیرشعاعی پروفایل فازی استفاده کردهاند.
روش هدف از این مقاله ، طراحی مدلی برای ارزیابی عملکرد دانشکدههای دانشگاه علوم انتظامی توسط فن وزنهای مشترک در تحلیل پوششی دادهها میباشد، به طوریکه وابستگی متغیرهای ورودی و خروجی با تجزیه به عامل های اصلی از بین برده شود.
این مقاله بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها و تجزیه به عامل های اصلی، بتواند ضمن مشخص کردن گروههای کارا و ناکارا، آنها را رتبه بندی کرده و برای 1- Roll 2- Liu & Peng 3- Ramezan-Tarkhorani / واحدهایی که نتوانسته اند از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند و رتبه پایین تری را کسب کردهاند، واحد الگو را معرفی کند؛ بنابراین تحقیق حاضر از لحاظ روش، توصیفی و از لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعه ای خواهد بود.