Abstract:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری و توسعه مدیریت دانش با در نظر گرفتن نقش میانجی نوع ساختار سازمانی(ارگانیکی یا مکانیکی) حاکم در سازمان فروشگاههای زنجیره ای شهروند و اتکا شهر تهران (پرداخته است.
روش: تحقیـق حاضر از لحاظ هدف کاربردی – توسعه ای واز نظر روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان و مدیران فروشگاههای زنجیره ای شهروند و اتکا شهر تهران (حدود 2100 نفر) تشکیل می دهند. حجم نمونه تحقیق با بهره گیری از جدول مورگان 342 نفر مشخص شده، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد.به منظور ارزیابی روایی(اعتبار) پرسشنامه از دو معیار روایی همگرا و روایی واگرا استفاده گردید. همچنین میزان پایایی ابزار آزمون با استفاده از روش الفای کرونباخ به ترتیب سرمایه اجتماعی(81/ 0) سرمایه فکری(91/ 0) توسعه مدیریت دانش(91/ 0) بدست آمده است.
یافته ها: تحلیل نتایج آزمون معادلات ساختاری بیانگر تایید فرضیه های اصلی تحقیق می باشد.اما اثر میانجی نوع ساختار سازمانی در رابطه سرمایه اجتماعی و توسعه مدیریت دانش مورد تایید واقع نگردید.
نتیجه گیری: در مجموع توسعه و بهبود سرمایه اجنماعی، سرمایه فکری و مدیریت دانش در سازمان نه تنها مستلزم بهبود ارتباطات و تعاملات مبتنی بر اعتماد میان اعضا سازمان می باشد، بلکه نیازمند ساختار و فناوری مطلوب و مناسب هر سازمان می باشد. ضمن اینکه تشکیل سرمایه اجتماعی در سازمان تحت هر نوع ساختار سازمانی می تواند منجر به شکل گیری شاخص های سرمایه فکری و نیز توسعه مدیریت دانش در آن سازمان گردد.
Machine summary:
"٣- در تحقیق حاضر اثـر متغیـر میـانجی سـاختار سـازمانی در رابطـه بـین سـرمایه اجتماعی ، سرمایه فکری و توسعه مدیریت دانش مورد تأیید واقـع نشـد؛ بـه عبـارتی ، ارگانیکی بودن یا مکانیکی بودن ساختار تقریبا نتایج یکسانی در خروجی کار داشت و این شاید به این دلیل باشد که ساختار فروشگاه شهروند نیز بـا وجـود اینکـه در ایـن پژوهش به عنوان ساختار ارگانیک در نظر گرفته شده است ولی تا حـدی نیـز رنـگ و بوی ساختار مکانیکی می دهد که این عامل در پاسخ های کارکنان و مدیران تأثیرگذار بوده است .
در پژوهش حاضر ضمن مصـاحبه یـا کارکنـان و مـدیران اجرایـی فروشـگاه هـای زنجیره ای اتکا و شهروند این نتیجه به دست آمد که این فروشگاه ها در حوزه مدیریت سرمایه اجتماعی ، سرمایه فکری و توسعه مدیریت دانش خود به نحـو مطلـوبی عمـل نمی کنند (و اینکه ممکن است نوع ساختار سازمانی مکانیکی و یـا ارگـانیکی در ایـن مسئله مؤثر باشد)؛ بنابراین به نظر می رسد در نحوة شکل گیری سـرمایه اجتمـاعی و فکری و همچنین توسعه مدیریت دانش در این سازمان ها بین وضع موجود و وضعیت مطلوب شکافی دیده می شـود؛ لـذا محققـان بـر آن شـدند تـا بـر اسـاس مطالعـات کتابخانه ای و میدانی نسبت به بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری و توسعه مدیریت دانش در میان کارکنان این فروشگاه ها با در نظر گرفتن نقش میـانجی نـوع ساختار سازمانی ( ساختار مکانیکی و ساختار ارگانیکی )بپردازند."