Abstract:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻫﻮﯾﺘﯽ ﺑﺎ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ روش ﮔﺮداوری داده ﻫﺎ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪای ﻣﺮﺣﻠﻪای (ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ اﺑﺘﺪا ﭼﻨﺪ ﻣﻨﻄﻖ و در ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﭼﻨﺪ ﻣﺪرﺳﻪ و ﺳﭙﺲ در ﻫﺮ ﻣﺪرﺳﻪ ﭼﻨﺪ ﮐﻼس ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻧﺪ) 319 ﻧﻔﺮ داﻧﺶ آﻣﻮز ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﯿﭗ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻧﺌﻮ (1985)، ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻫﻮﯾﺘﯽ ﺑﺮزوﻧـﺴﮑﯽ (1989) و ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ (1939) ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ، ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎﻻﺗﺮ از 0/70 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ رواﯾﯽ ﻧﯿﺰ از رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮا اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺠﻤﻮع ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻦ و ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻼک ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/48 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻘﺪار ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻌﯿﯿﻦ (ﻣﺠﺬور R) ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/23 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻣﯿﺰان ﺗﺒﯿﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻫﻮﯾﺘﯽ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏﻫﺎی ﻫﻮﯾﺘﯽ ﺑﺮ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺗﺪارک ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻫﻮﯾﺘﯽ اﺳﺎﺳﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
Machine summary:
"ماتریس همبستگی بین خرده مقیاس های مختلف متغیرها 1 5 4 3 2 روان نژندی ١ برون گرایی ٠/٥٩٥٭٭ ١ گشودگی ٠/٧٤١٭٭ ٠/١٨٩٭ ١ سازگاری ٠/٧٦٦٭٭ ٠/٢٦٢٭٭ ٠/٢٨٩٭٭ ١ وظیفه مداری ٠/٨٥٤٭٭ ٠/٤٨٤٭٭ ٠/٥٥٥٭٭ ٠/٧٥٭٭ ١ برای پاسخ گویی به فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است ، همان طور که نتایج جدول ٣ نشان می دهد، با ورود متغیرهای پیش بین به معادله میزان R و R٢ قبل و بعد از عمل به ترتیب برابر با ٠/٣٦٧، ٠/١٣٥ به دست آمده که به لحاظ آماری معنادار است .
بر اساس نتایج مندرج در جدول ، مقدار F بدست آمده برابر با ٩/٦١٧ می باشد که در سطح آلفای کوچکتر از ٠/٠١ معنی دار است که نشان می دهد ویژگی های شخصیتی قادرند تغییرات مربوط به متغیر سازگاری اجتماعی را به خوبی تبیین نمایند و نشان دهنده مناسب بودن مدل رگرسیونی ارائه شده است .
بر اساس نتایج مندرج در جدول ، مقدار F بدست آمده برابر با ٥/٣٣ می باشد که در سطح آلفای کوچکتر از ٠/٠١ معنی دار است که نشان می دهد سبک های هویتی قادرند تغییرات مربوط به متغیر سازگاری اجتماعی را به خوبی تبیین نمایند و نشان دهنده مناسب بودن مدل رگرسیونی ارائه شده است .
Master in Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, Tehran, Iran Abstract This study aims to investigate the relationship of personality traits and identity styles with social adjustment among high school students in the city of Tehran."