Abstract:
در رابطه با استقرار و برنامهریزی تسهیلات و خدمات شهری، عوامل متعددی بهصورت کمّی و کیفی مطرح هستند که ممکن است تأثیر آنها بر ارتباط بین این تسهیلات متفاوت باشد. در این میان بهدلیل تأثیرهای مثبت و منفی که کاربریها روی هم دارند، سازگاری و ناسازگاری بین کاربریهای شهری در چیدمان آنها کنار یکدیگر، معیارهای ویژهای برای هر کاربری شمرده میشود. این پروسه بهدلیل تأثیرگذاری و وابستگی شدید کاربریهای مختلف شهری به یکدیگدر، فرآیند پیچیدهای بهشمار میرود و تأثیرگذاری ذینفعها و عوامل متعدد در فعالیت کاربریهای شهری نیز، بر پیچیدگی مسئله میافزاید. از سوی دیگر، ماهیت گروهی فعالیتهای شهری و عدم قطعیت ذاتی موجود در اولویتها و عقاید تصمیمسازان و لزوم بهکارگیری اولویتها و عقاید تصمیمسازان مختلف در این پروسه، بهکارگیری همزمان روشهای تصمیمسازی گروهی و ابزارهای مختلف پشتیبانی تصمیم، مانند سامانهی اطلاعات جغرافیایی (GIS) را ضروری میکند، بنابراین پژوهش پیش رو برپایهی رویکرد ترکیبی مدلهای تصمیمگیری چند معیاره (AHP) و نظریهی مجموعههای فازی، ضمن ارائهی مدل (Fuzzy AHP) به ارزیابی سازگاری کاربریهای آموزشی شهری با در نظر گرفتن کلیه عوامل مؤثر بر سازگاری کاربریها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، تمامی مدارس دبیرستان شهر گرگان از نظر سازگاری نسبت به معیارهای مورد بررسی، در ردهی نسبتاً سازگار (026/0-052/0) قرار دارند. همچنین نتایج این پژوهش نشاندهندهی تخصیص سطوح متفاوت و دقیقتر سازگاری در رابطه با کاربریهای دبیرستان شهر گرگان و کارایی مدل طراحی شده برای ارزیابی سازگاری کاربریهای شهری است.
There are a lot of quantitative and qualitative factors about establishment and planning for facilities on cities. The effect of factors on facilities may be different and meantime، because of positive and negative autocorrelation efficacies of land uses، adjustment and non adjustment between city land uses، special factors for each of them apply in land use mosaics settings. This process is complicated for strong dependence between various city land use and impressments of beneficiaries and several factors in activity Land use city increase complexity of subject. On the other hand، collective nature of city activities and organic non deterministic extant in priorities and opinions of planners and necessity to use of various priorities and opinions of planners in this process have necessitated to use simultaneously collective make decision method and various tools for supporting to decision as Geographic Information System(GIS). Thus in present research has presented Fuzzy AHP Model and has evaluated city educational uses adjustment as for all effective factors in land use adjustments on basis of synthetic viewpoint Multi – Criteria Decision Models (AHP) and theory of Fuzzy. The results demonstrate that all high schools in Gorgan hold on a almost adjustment range (0.052-0.026) in view of adjustment to factors that studied in this research. The results also showed more prices and different levels of adjustments dedicate to Gorgan high schools uses and to efficiency of designed model for evaluation of city land use adjustment.
Machine summary:
"پیادهسازی ماتریس های همجواری برای ارزیابی سازگاری کاربریهای شهری به روش تصمیم گیری چندمعیاره فازی(مورد مطالعه : کاربریهای آموزشی دبیرستان شهر گرگان) علیرضا خواجه شاهکوهی ـ استادیار گروه جغرافیا، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه گلستان حسین کریم زاده ـ استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز مجتبی حسین نژاد ـ دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه گلستان پذیرش مقاله : ١٣٩١/٠٤/١٠ تأیید نهایی: ١٣٩١/٠٩/٠٨ چکیده در رابطه با استقرار و برنامه ریزی تسهیلات و خدمات شهری، عوامل متعددی به صورت کمی و کیفی مطرح هستند که ممکن است تأثیر آنها بر ارتباط بین این تسهیلات متفاوت باشد.
از سوی دیگر، ماهیت گروهی فعالیت های شهری و عدم قطعیت ذاتی موجود در اولویت ها و عقاید تصمیم سازان و لزوم به کارگیری اولویت ها و عقاید تصمیم سازان مختلف در این پروسه ، به کارگیری همزمان روشهای تصمیم سازی گروهی و ابزارهای مختلف پشتیبانی تصمیم ، مانند سامانه ی اطلاعات جغرافیایی (GIS) را ضروری میکند، بنابراین پژوهش پیش رو برپایه ی رویکرد ترکیبی مدلهای تصمیم گیری چند معیاره (AHP) و نظریه ی مجموعه های فازی، ضمن ارائه ی مدل ( Fuzzy AHP) به ارزیابی سازگاری کاربریهای آموزشی شهری با در نظر گرفتن کلیه عوامل مؤثر بر سازگاری کاربریها پرداخته شده است .
نقشه ی رتبه بندی سازگاری مدارس دبیرستان شهر گرگان بر اساس معیارهای مورد بررسی بحث و نتیجه گیری تحلیل فضایی خدمات شهری یک فرآیند تصمیم سازی چند معیاره اسـت و از آنجـا کـه اکثـر مسـائل شـهری ماهیت گروهی دارند و حل آنها نیازمند مشارکت افراد با دیدگاهها و سلایق گوناگون اسـت ، توجـه بـه ماهیـت گروهی مسائل شهری و به کارگیری عقاید و نظریه های گروهای مختلف بـا هـدف حـل پایـدار و مـؤثر مسـئله ، ضروری به نظر میرسد."