Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی عملکرد آموزشی دانشگاه اردکان در سال تحصیلی 95-1394 از نظر دانشجویان و اعضای هیئت علمی با استفاده از الگوی سیپ (CIPP) بود. پژوهش حاضر، مطالعهای مقطعی-توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 41 نفر از اعضای هیئت علمی و 340 نفر از دانشجویان دانشگاه اردکان بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر اساس الگوی سیپ، جمعآوری و با استفاده از آزمونهای تی مستقل و تکنمونه، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که هم اعضای هیئت علمی و هم دانشجویان در هر چهار بعد زمینه، محتوا، فرایند و برونداد، عملکرد آموزشی دانشگاه را در سطح مطلوبی گزارش کردهاند (05/ 0>p). فقط در بعد تجهیزات، از نظر دانشجویان امکانات دانشگاه در حد متوسط قرار داشت (05/ 0 <p ). بهجز بعد کیفیت دانشجویان و تجهیزات، عملکرد آموزشی دانشگاه از نظر اعضای هیئت علمی بهتر از دانشجویان ارزیابی شده بود (05/ 0>p). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که علیرغم نوپا بودن، دانشگاه اردکان در مدتزمان کوتاهی توانسته است به معیارهای مطلوب آموزشی دست پیدا کند.
Machine summary:
نامه آموزش عالي، دوره جديد Higher Education Letter سال نهم ، شماره سي و ششم ، زمستان ١٣٩٥، صص ٣٠- ٧ Vol. 9, No. 36, Winter 2017 ارزيابي عملکرد آموزشي دانشگاه اردکان بر اساس الگوي سيپ (CIPP) Evaluating the Educational Performance of Ardakan University Based on CIPP Model تاريخ دريافت مقاله :٩٥/٠٨/٠٥ ياسر رضاپور ميرصالح ∗ سيد ابوالفضل عطري اردکاني ∗∗ فاطمه بهجتي اردکاني∗∗∗ چکيده : هدف از انجام اين پژوهش بررسـي عملکـرد آموزشي دانشگاه اردکان در سال تحصـيلي ٩٥-١٣٩٤ از نظر دانشجويان و اعضاي هيئت علمي با اسـتفاده از الگوي سيپ (CIPP) بود.
برون داد درون داد درون داد زمينه شکل (١) مدل مفهومي الگوي ارزيابي سيپ (استافل بيم ، ٢٠٠٣، ٤٤) با توجه به اينکه دانشگاه اردکان ، دانشگاهي نوپا است ؛ ارزيابي مدون و مستمر عملکرد آموزشي آن مي تواند موجب شناسايي کاستي هاي موجود در اين زمينه و برنامه ريزي براي بهبود عملکرد آن به صورت سالانه يا دوره اي شود.
بنابراين با توجه به مدل مفهومي الگوي ارزشيابي سيپ که در شکل (١) ارائه شده است ، هدف اين پژوهش تعيين وضعيت چهار بعد الگوي ارزيابي سيپ يعني زمينه ، درون داد، فرايند و برون داد عملکرد آموزشي در دانشگاه اردکان بود.
ارزيابي دانشجويان و اعضاي هيئت علمي از عملکرد آموزشي دانشگاه اردکان در سال تحصيلي ٩٤-٩٣ با يکديگر متفاوت است ؟ روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر، مطالعه اي مقطعي-توصيفي از نوع پيمايشي است که با استفاده از پرسشنامه ، زمينه داده هاي هدف را بررسي ميکند.
نتايج پژوهش نشان داد که درون داد آموزشي فراهم شده در دانشگاه اردکان نيز از نظر اعضاي هيئت علمي و دانشجويان اين دانشگاه در سطح مطلوبي قرار دارد.