Abstract:
ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر از ﺣﯿﺚ دﻗﺖ، ﺻﺤﺖ، ﮐﻔﺎﯾﺖ و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻮدن، دارای اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻﯾﯽ در ﮐﺴﺐ ﺑﺎزد ارزش اﻓﺰوده ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺑﺴﯿﺎری از ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎی ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ وﺟﻮد ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﮐﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت رﻗﺎﺑﺘﯽ درون و ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری ﺑﺎ اراﺋﻪ اﺑﺰارﻫﺎ و ﺗﮑﻨﯿﮑﻬﺎی ﺗﺠﺎری ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪای در ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻧﺎن ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺿﺮورﺗﯽ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ اﺳﺎس ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﯾﺎﻓﺘﻦ راﻫﮑﺎر ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎی ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﻮش ﺗﺠﺎری اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ در ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺳﺮﻣﺎیه ﮔﺬاری ﺻﺪرﺗﺎﻣﯿﻦ درﺑﺎزه زﻣﺎﻧﯽ از ﺳﺎل 1390 ﻟﻐﺎﯾﺖ 1395 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻮش ﺗﺠﺎری ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺳﺎزی اﻃﻼﻋﺎت درون و ﺑﺮ ن ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ارزﯾﺎﺑﯽﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﺑﻌﺪی از ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎ و ﯾﺎ ﺳﺒﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاریﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﻠﺪﯾﻨﮓﻫﺎ از ﺣﯿﺚ دﻗﺖ، ﺻﺤﺖ، ﮐﻔﺎﯾﺖ، ﺳﺮﻋﺖ و ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺳﻮال اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری ﭼﻪ ﻧﻘﺸﯽ در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓﻫﺎ دارد؟ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺗﺨﺼﺼﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﺑﺰار ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﺳﺎﺧﺘ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪه و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 0.78 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎم ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ و ﻣﺪﯾﺮان ﻋﺎﻣﻞ و ﻣﺪﯾﺮان ﺷﺮﮐﺘﻬﺎیﻫﺎی ﺗﺎﺑﻌﻪ ﮐ ﺗﻌﺪادﺷﺎن 100 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن 80 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ و آزﻣﻮن ﻣﻄﻠﻮب ﻣﺪل، آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮمﻓﺰار PLS ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻨﯽداری در ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺗﺨﺼﺼﯽ دارد. اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﻧﻈﺮ ﻋﻠﻤﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع ﻫﻮش ﺗﺠﺎری در ﺳﺎﯾﺮ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری را ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ از اﺑﺰار و اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮی را ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
Sound decisions (accurate, correct, adequate and timely) in business management, has significant impact on
output gain and value added rate in most companies. This is especially true about the investment holdings
corporations. The objective of this study is identifying possible solutions for management improvement of the
investment holding by using business intelligence tool. The study was conducted on Sadr Tamin Investment
Holding for 2011 - 2015 operations. The key research question is if a direct correlation of the business
intelligence with the improvement of the managing performance in holding companies exists? The research
hypothesis is that there is a meaningful and positive correlation of managing performance in holding companies
with business intelligence system. Research method is survey type. Data collection tool is a self-made
questionnaire designed based on the assumptions. The validity of the questioner was verified by the experts. Its
reliability was confirmed by calculating the Cronbach's alpha of 0.78. The statistical population is calculated to
be 100 top executives, managing directors and managers of the subsidiaries. The statistical sample was to be
calculated 80 people based on the KREJCIE and Morgan tables. For data analysis, and the model accuracy, the
Test was performed by the use of PLS software. Research Conclusion showed that there is a significant positive
correlation of business intelligence with management performance in holding companies. Recommendation is
made that the investment holdings use the business intelligence tools in their management activities and decision
making in order to have a more efficient performance.
Machine summary:
امروزه هوشمندی کسب و کار به مفهومی ارزشمند برای سازمانها و شرکتهایی بدل شده است که تمایل به افزایش تصمیمات خود و 1 Information 2 Knowledge 3 Integration 4 Intelligence 5 Strategy Planning Process 6 Marketing Intelligence 7 Competitive Intelligence 8 Business Intelligence 9 Competitive advantage 10 Organization Performance 11 Data Gathering 12 Information Processing دستیابی به مزیت رقابتی دارند هوشمندی کسب و کار در اصل کاربرد تجاری داده کاوی شامل تجزیه و تحلیل داده های آماری مربوط به وضعیت کسب و کار و محیط پیرامون سازمان است .
همچنین حاجیپور شوشتری و صفاری آشتیانی (١٣٩٣) بیان نمودند هوش تجاری به نوعی مدیریت کسب و کار اطلاق می شود که به منظور تشریح برنامه های کاربردی و فناوری در زمینه گردآوری، دسترسی، تحلیل داده ها و اطلاعات در راستای یاری رساندن به موسسات ، به منظور اتخاذ بهینه تصمیمات تجاری، کاربرد دارد.
چنین سیستم هایی با تجزیه و تحلیل اطلاعات سازمان امکان پشتیبانی و بهبود تصمیم گیری در سطح وسیعی از فعالیت های کسب و کار را فراهم می کنند و تولایی و همکاران (١٣٩٤) نیز بیان داشتند استفاده از ابزارها و تکنیک - های سیستم هوش تجاری در پردازش داده های مناسب و با ارزش دانش و اطلاعات صحیح ، سازمان را در جهت تسریع یک تصمیم مناسب یاری می رساند و حسینی و همکاران (١٣٩١) نیز بیان داشتند که در اصل هوشمندی کسب و کار، فرآیندی سازمان یافته است که تمامی اقدامات گردآوری و پردازش اطلاعات مرتبط با فعالیت های سازمان را پوشش میدهد.