Abstract:
گروه اسلامی داعش یکی از مهم ترین جریانات سلفی محسوب می شود که در مدت کوتاهی توانسته است بر بخش هایی از عراق و سوریه تسلط یابد و در کانون تحولات منطقه ای و بین المللی قرار گیرد. داعش را می توان بازیگری افراطی دانست که در جستجوی رستگاری، رهایی بخشی و بازگشت به آرمانهای اولیه اسلامی است .این گروه خود را پدیده ای هویتی می داند که وظیفه احیای خلافت و امارت اسلامی و بازسازی شوکت اهل سنت را دارد. داعش همچنین نمونه ای از گروههای تروریستی نوین می باشد که دارای طبیعتی فراملی و جهانی است، که بر ترور و خشونت تاکید فراوان دارد، از ابعاد مدرن، دولت محور، مادی، منافع جویانه و محدود به مرزها گذر کرده و با تمرکز بر هویت، داعیه ای جهانی دارد و از ابزارها و پتانسیل های عصر جهانی شدن و پسامدرنیسم نیز سود می جوید. از این رو مسئله اصلی مقاله توصیفی - تحلیلی پیش رو در این پرسش تجلی یافته است که گروه تروریستی داعش از حیث فکری چگونه بازیگری است و چگونه به بهره برداری از فضای سایبری در راستای پیشبرد اهداف خود مبادرت کرده است؟. فرضیه طرح شده آن است که داعش در حالی که از حیث فکری و در اعتقادات پیشامدرن است، نمونه بارز تروریسم پسامدرن در فضای مجازی محسوب می شود که از امکانات فضای جهانی شدن در راستای معرفی نمودن خود و ایجاد شبکه ای تروریستی در جهت تشکیل آنچه که «خلافت اسلامی» می نامند، استفاده می کند.
Machine summary:
فرضیه طرح شده آن است که داعش در حالی که از حیث فکری و در اعتقادات پیشامدرن است، نمونه بارز تروریسم پسامدرن در فضای مجازی محسوب می شود که از امکانات فضای جهانی شدن در راستای معرفی نمودن خود و ایجاد شبکه ای تروریستی در جهت تشکیل آنچه که «خلافت اسلامی» می نامند، استفاده می کند.
مدعای نویسندگان در این مقاله آن است که در حالی که داعش از حیث فکری و در بحث اعتقادات پیشامدرن است، نمونه بارز تروریسم پسامدرن در فضای مجازی محسوب می شود که از امکانات فضای جهانی شدن در راستای معرفی نمودن خود و ایجاد شبکه ای تروریستی در جهت تشکیل آنچه که خلافت اسلامی می نامند، استفاده می کند.
از این رو در ادامه جهت تبیین دقیق تر مطالب مطرح شده سعی خواهد شد تا در طی سه بخش مطالب مورد نظر نگارش یابد؛ بدین صورت که در ابتدا به چارچوب نظری بحث و مفهوم « تروریسم پسامدرن » خواهیم پرداخت؛ سپس به معرفی گروه اسلامی داعش خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چگونه این بازیگر از اعتقادات پیشامدرن برخوردار است و در تقابل گفتمانی و غیریت سازی با دنیای مدرن خود را برجسته می سازد؛ در بخش سوم نیز این موضوع را بررسی خواهیم کرد که چگونه این بازیگر گذشته گرا و پیشامدرن، از ابزارهای عملی و تکنولوژیک عصر پسامدرن و جهانی شدن برای دستیابی به اهداف آرمان گرایانه خود سود می جوید.