Abstract:
زمینه و هدف: این مقاله مشتمل بر آسیب¬شناسی هماهنگی واحدهای سازمانی با استفاده از الگوی سیستم پایا است که هدف اصلی آن، شناسایی آسیب¬های سازوکارهای هماهنگی واحدهای سازمان عمومی در مدیریت خدمات با استفاده از مدل سیستم¬های پایا (VSM) جهت ارائه راه¬حل¬های مطلوب و امکان¬پذیر بوده است. روششناسی: این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی و از نوع مطالعه موردی است. اطلاعات از طریق مصاحبه با تعداد 4 گروه کانونی گردآوری و با استفاده از مدل سیستمهای پایا تجزیه و تحلیل شده است تا نشان دهد که سازوکارهای هماهنگی یک سازمان عمومی در زمینه مدیریت خدمات با توجه به هر یک از سیستم¬های پنج¬گانه (S1 تا S2) از چه آسیب¬هایی رنج می¬برد. یافتهها: مصاحبه با چهار گروه کانونی شکل گرفته در سطوح عملیاتی، میانی و عالی سازمان منجر به شناسایی آسیب¬های هر یک از سیستم¬های پنج¬گانة مدل سیستم پایا شد و راه¬حل¬هایی به منظور بهبود سازوکارهای هماهنگی سازمانی در مدیریت خدمات ارائه گردید. نتایج: بر اساس تحلیل شرایط به کمک سطوح پنجگانه مدل سیستمهای پایا چنین ملاحظه شد که یکی از آسیبهای جدی سازمان مورد مطالعه ، فقدان زیرسیستم (مرکز هماهنگی واحدهای عملیاتی) است و سایر زیرسیستمها نیز از مشکلات و آسیبهایی رنج میبرند که در متن نوشتار به آنها پرداخته شده است.
Machine summary:
"موارد عمده ای در نظام مدیریت خدمات عمومی وجود دارد اما یکی از مواردی کـه از نظـر محققـان ، اولویـت بـالاتری دارد ایـن اسـت کـه میـان واحـدهای سـازمانی، هماهنگی لازم وجـود نداشـته یـا ایـن کـه هماهنگیهای میان آن ها، با نوع نظــام وابسـتگی آن هـا متناظر نیست ، بنابراین سوال اصلی تحقیق این است کـه کاسـتی- های سازوکارهای هماهنگی میان واحدهای سـازمانی در مـدیریت خـدمات عمـومی کدامند؟ و چه راه حل هایی را برای بهبود آن ها میتوان یافت ؟ مبانی نظری: هماهنگی که جوهره مدیریت اسـت بـه مجموعـه ای از سـازوکارهـای ساختاری و انسانی اطلاق میشود که رسیدن به هدف را مقدور میسازد (محبیـان و ترابی، ١٣٩٠: ٢٤).
در این مقاله از مدل جدیدی به نام مدل سیستم پایا برای آسیب شناسی هماهنگی واحدهای سـازمانی در مـدیریت خـدمات عمـومی یکی از سازمان های واقع در شهر تهران استفاده شد، هر چند به دلیل کمبود منـابع ، زمان زیادی صرف جست وجوی منابع و جمع آوری نظریه مربـوط بـه روش شناسـی VSD شد اما به کارگیری آن برای تصویرسازی مدل سیستم پایا، کمک شـایانی بـه شناخت مهم ترین آسیب های موجود در سازوکارهای هماهنگی سازمانی در مدیریت خدمات کرد؛ براساس یافته های تحقیق این آسیب ها عبارتنـد از: عـدم وجـود واحـد مستقلی برای ایجاد هماهنگی در بین واحدهای مختلف ، وجود بازرسیهای متعدد و فراوان توسط دستگاه ها و واحدهای نظارتی مختلف ، عدم وجـود ارتبـاط مناسـب بـا سایر دستگاه های خدماتی، نبود یک اتاق عملیاتی جهت تصمیم گیری درباره اجـرای خدمات عمومی در سطح معاونین سازمان ."