Abstract:
هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی با مفاهیم استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در مدرسان حسابداری است. عوامل اصلی به موضوعهای بنیادی و کلان موثر در آموزش و عوامل فرعی به موضوعهای خرد اشاره دارد. مطالعه پیشرو از نوع پیمایشی- کاربردی است. بررسی موضوع از طریق پرسشنامه و نمونهگیری از 111 نفر از مدرسان حسابداری سطح کشور در سال 1395 صورت گرفت. برای تحلیل یافتهها در قالب 3 فرضیه اصلی از آزمونهای T تکنمونهای و کایدو و برای بررسی اولویت یافتهها از آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها نشان داد که از دیدگاه پاسخدهندگان، هر دو مقوله عوامل اصلی و عوامل فرعی در سطح اهمیت بالاتر از متوسط قرار داشته و بین اولویت پاسخدهندگان از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس اولویت تعیین شده مولفه "اطلاع از اصول حسابداری" از عوامل اصلی و مولفه "آشنایی با ساختار صورتهای مالی" از عوامل فرعی دارای بیشترین میزان اهمیت است و در جهت گسترش آموزش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی باید به آنها توجه ویژه گردد.
Machine summary:
در این پژوهش با استفاده از عوامل موثر تعیین شده توسط اوکپونگک و ودو (۲۰۱۴) دو گروه از عوامل اصلی و فرعی به عنوان عوامل موثر در آموزش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی طرح گردیده و مورد بررسی قرار گرفته است.
بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان آشنایی با موارد اصلی و فرعی موثر در آموزش استانداردهای بین المللی مالی و پاسخ به این سوال است که میزان آشنایی مدرسان با هر یک از عوامل بیان شده چقدر است؟ همچنین با توجه به اینکه تاکنون این مساله مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته است» لازم است که مورد بررسی قرار گیرد.
نگاره (۵): یافتهها یآزمون فریدمن در رابطه با نفاوت د راولویت مفاهی ماصلی و فرعی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی فرضیه تعداد آماره کای دو درجه آزادی سطح معناداری (رجوع شود به تصویر صفحه) یافتههای نگاره ۵ نشان میدهد که سطح معناداری هر دو آزمون ۰/۰۰۰ است که نشان از ردشدن فرض صفر دارد.
نگاره (۶): بررسی میانگینابعاد اصلی و فرع ی استانداردهای بینالملل ی گزارشگری مالی (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه با مفاهیم اصلی قابل بیان است که برای گسترش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی» از دیدگاه پاسخدهندگان» در مدرسان اطلاع از اصول حسابداری در اولویت اول قرار دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این پژوهش,» بررسی میزان آشنایی با مفاهیم استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در مدرسان حسابداری بود.
در این پژوهش میزان آشنایی مدرسان با دو دسته عوامل اصلی و فرعی موثر در آموزش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در مدرسان حسابداری مورد بررسی قرار گرفت.