Abstract:
توسعه سریع اینترنت و کسب و کار الکترونیکی در بخشهای بانکی منجر به تشویق مشتریان به استفاده از بانکداری آنلاین گردیده است. این پژوهش به ارائه یافتههای کلیدی میپردازد که حاصل مطالعه تجارب کاربران ایرانی در زمینه پذیرش بانکداری الکترونیکی است. هدف از این مطالعه، شناسایی عواملی است که تشویقکننده مشتریان جهت پذیرش بانکداری الکترونیکی میباشد. ساختار این پژوهش بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته که برخی از متغیرهای مهم دیگری نظیر اعتماد، امنیت، تجربه قبلی، آگاهی از خدمات و کیفیت دسترسی به اینترنت به آن افزوده شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. این مدل با استفاده از پرسشنامه استاندارد به بررسی عوامل موثر بر رفتار 180 مشتری در پذیرش بانکداری الکترونیکی پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کیفیت اتصال به اینترنت و آگاهی از خدمات بانکداری الکترونیکی دارای اثرات قابل توجهی بر درک مفید بودن و درک سهولت استفاده بر پذیرش بانکداری الکترونیکی میباشد. اعتماد نیز دارای تاثیر قابل توجهی در نگرش نسبت به احتمال پذیرش بانکداری الکترونیکی میباشد.
Machine summary:
یافته - های پژوهش نشان میدهد که کیفیت اتصال به اینترنت و آگاهی از خدمات بانکداری الکترونیکی دارای اثرات قابل توجهی بر درک مفید بودن و درک سهولت استفاده بر پذیرش بانکداری الکترونیکی است .
نکته قابل توجه آن است که این مدل اختصاصا برای فناوری اطلاعات طراحی شده و منحصرا در همین راستا مورد استفاده قرار گرفته است (موحدی، ١٣٨٢).
فرضیه دوم با توجه به نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل مربوط به این فرضیه میتوان گفت که با اطمینان ٠/٩٥، آگاهی از خدمات و منافع آن بر درک مفید بودن بانکداری الکترونیکی تأثیر ندارد و این فرضیه با ضریب رگرسیونی ٠/١٢ رد میگردد، اما در آزمون مدل تحقیق با استفاده از نمودار مسیر این فرضیه پذیرفته گردید.
فرضیه هفتم با توجه به نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده های فرضیه هفتم با توجه به ضریب رگرسیونی ٠/٥٥ میتوان با اطمینان ٠/٩٥ گفت درک مفید بودن بر تمایل به استفاده از فناوری و بانکداری الکترونیکی در مشتریان بانک تأثیر دارد؛ اما این فرضیه در آزمون مدل تحقیق با استفاده از نمودار مسیر رد گردید.
فرضیه هشتم بر اساس نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده های فرضیه هشتم ، با اطمینان ٠/٩٥ میتوان گفت اعتماد مشتریان به سایت بانکداری الکترونیکی بر نگرش افراد نسبت به استفاده در مشتریان بانک با ضریب رگرسیونی ٠/٢٥ پذیرفته شد.
Predicting e-procurement adoption in a developing country: an empirical integration of technology acceptance model and theory of planned behaviour.
Factors affecting the adoption of Internet banking in Tunisia: An integration theory of acceptance model and theory of planned behavior.