Abstract:
هدف : هدف پژوهش حاضر، تعیین درجه اهمیـت واولویـت بنـدی مولفـه هـای مـدیریت از دیـدگاه کتابداران با استفاده از مدل تصمیم گیری چندشاخصه فازی و ارائـهمـدلی مناسـب جهـت شناسـایی عوامـل موثر در انتخاب مدیران کتابخانه های عمومی از دیدگاه کتابداران است . روش :نوع پژوهش حاضر کاربردی و روش پژوهش توصیفی -پیمایشـی و از نـوع بررسـی مـوردی است . جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل دو گروه کتابدارانی با سابقه خدمت حداقل پـنج سـال در نهـاد کتابخانه های عمومی استان گیلان که به صورت سرشماری انتخاب شدندو افراد خبره ای شامل استادان علم اطلاعات و دانش شناسی با دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری و سابقه خدمت در کتابخانه ها که به صـورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها ازآزمون t-student و تحلیل سلسله مراتبی جهـت اولویت بندی عوامل بهره گرفته شده است .تحلیل داده ها با کمک نرم افزارهای SPSS١٩ صورت گرفته است . یافته ها: یافته های تحقیق نشـان مـی دهـد، معیـار دانـش و تخصـص بـا وزن نرمـال ٠/٢٥٧از بیشـترین اولویت در انتخاب مدیران کتابخانه های عمومی برخوردار اسـت ، همچنـین معیـار مهـارت مـدیریتی بـا وزن نرمال ٠/٢٠١، معیار نگرش و بینش با وزن نرمال ٠/١٨١، معیار ویژگی شخصیتی با وزن نرمـال ٠/١٢٧،معیـار عوامل عینی با وزن نرمال ٠/١٢١ومعیاراعتبار حرفه ای با وزن نرمال ٠/١٠٣به ترتیب در اولویت های بعـدی انتخاب مدیران قرار دارند. اصالت /ارزش : با توجه به اهمیت انتخاب مدیران در سازمان ها، طراحـی مـدل هـای شناسـایی افـراد بالقوه برای استفاده از این نیروها در زمـان مـورد نیـازو تـامین نیروهـای مناسـب بـرای تصـدی سـمت هـای مدیریتی ، می توان از نتایج این تجزیه و تحلیل ها جهت انتخاب مدیرانی بـا صـلاحیت و عملکـرد بهتـر بـرای آیندة سازمان استفاده نمود.
Machine summary:
"ir تاریخ دریافت :١٣٩٣/٣/٢٩؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/١٢/٠٢ چکیده هدف : هدف پژوهش حاضر، تعیین درجۀ اهمیـت واولویـت بنـدی مؤلفـه هـای مـدیریت از دیـدگاه کتابداران با استفاده از مدل تصمیم گیری چندشاخصۀ فازی و ارائـۀمـدلی مناسـب جهـت شناسـایی عوامـل مؤثر در انتخاب مدیران کتابخانه های عمومی از دیدگاه کتابداران است .
)،تـوان مواجهه با بحران (مـدیریت بحـران )،تـوان هـدایت و رهبـری (قـدرت نفـوذ دردیگـران )، تشـکیل جلسات کارگروهی (اعتقاد به مدیریت مشارکتی )، توانایی رفع اختلاف درمحیط کـاری (توانـایی درایجاد همبستگی بین کارکنان )،توانایی تجزیه و تحلیـل مسـائل ؛ دانـش و تخصـص نظیـر دانـش تخصصی وحرفه ای ،آشنایی با مفاهیم و نظریه های علم اطلاعـات و دانـش شناسـی ،دانـش کـاربرد کامپیوتر به صورت کاربردی ،زبـان خارجـۀ مـرتبط ، آشـنایی بـا روش تحقیـق ، آشـنایی بـا اصـول روان شناسـی کـار، آشـنایی بـا قـوانین و مقـررات مـرتبط ؛ ویژگـی هـای شخصـیتی نظیـرعـدالت و انصاف ، روحیۀ بالای رقابت جویی ، شجاعت (جسـارت ) در گفتـار، مسـئولیت پـذیری ، قاطعیـت در عمل ، وقت شناسی و انضباط ، خوش بینی ، ثبـات شخصـیت ، روحیـۀ بـالای انتقـادپـذیری ؛ نگـرش و بینش نظیر داشتن نگرش مذهبی ،محترم شمردن زیردستان ، نوع نگرش به کارکنـان (اصـول گرایـی در تصمیم گیری ، پای بندی بـه اخـلاق حرفـه ای و...
بنابراین از پژوهش حاضر نتایج زیر حاصل گردید: -تعیین معیارهاو شاخص های اصلی انتخاب مدیران از دیدگاه کتابداران ؛ -اولویت بندی این شاخص ها در امر انتخاب مدیران ؛ -بااعلام نتایج به دست آمده ، شرایطی فراهم می آیـد کـه افـراد برخـی از ویژگـی هـای خود را ارتقاو بهبود دهند تا بتوانند در آینده به عنوان یک مدیر موفـق موجـب رشـد و تعالی حوزة کاری خودو در نهایت سازمان گردند؛ -می توان با استفاده از این مـدل جهـت نیازسـنجی آموزشـی مـدیران درسـازمان بهـره جست ."