Abstract:
یافتههای مقاله نشان میدهد فیلمنامة داستانی، فیلمنامه به زبان ساده است. کلمة داستانی علاوه
بر اینکه آن را در برابر فیلمنامههای نما به نما قرار میدهد، که بر چگونگی حرکت دوربین
مبتنی است، به عناصر روایی در آن اشاره دارد. این گونة ادبی تفاوت دهگانه با رمان، و با
فیلمنامههای مستند و پویانمایی نیز تفاوتهایی دارد. عناصر روایی فیلمنامة داستانی چهار نظام
دارد: 1ه نظام کنش)کنش شخصیت، کنش طرح ه مکان و زمان ه و کنش جابهجایی ه پیوند دو
مکان ه( 2- نظام رفتارهای غیرکلامی شخصیتها 3ه نظام آوا 4ه نظام موسیقی. برای دریافت
این نظمها از سه فیلمنامة داستانی کودک گردآمدة دهة شصت، فیلمنامة داستانی آرزوهای
کوچک بررسی میشود.
Machine summary:
"٣. تفاوت فیلمنامۀ داستانی با رمان بیگمان توانایی اینکه بتوان مجموعه ای بسنده از ویژگیهای درونی در فیلمنامه برای جدایی از دیگر کاربردهای ادبی برشمرد، وجود ندارد؛ اما در هر حال کاوش این تفاوت از اصول بایسته پیش روی ادبیات داستانی است .
درد و شگفتی به دشواریهای ناشی از جابه جایی شخصیت وحید و پنج دوستش (شخصیت وحید به جای پدرش به اداره میرود و به اشتباه به آبدارچی ضربه میزند؛ شخصیت دختر به جای مادر در خانه خورش می پزد و سیمین مهمان از وزن سنگین مادر هنگام بغل گرفتن او بیتاب میشود) و دخالت بچه ها در اموری که از توان آنها خارج است (زدن پتک به دست کارگر توسط محسن ) وابسته است و موارد زیر را در بر میگیرد: ١-٣ دو شخصیت محسن و وحید هنگام براورده شدن آرزوها از صوت آخ با همراهی جان به معنی خوشحالی استفاده میکنند.
٤. موسیقی: آواز و آهنگین کردن گفته دو وضعیت را نشان میدهد: ١-٤ در خانه ، کوچه و آموزشگاه آرامش وجود دارد و هنوز آرزوهای کوچک شخصیتها آنان را درگیر نکرده است : ١-١-٤ وحید برای موشهایی که هر شب به آنها خوردنی میدهد، آواز میخواند:«وحید در راه مدرسه {آموزشگاه } میخواند.
این روش توصیف ، بخشهای متفاوت چگونگی بیان ، گفت وگو، شکل بندی، خواننده ها، پردازش مضمون ، زمان و مکان ، مدت همراهی خواننده ها، شخصیت پردازی و الگوی نگارشی و نوشتاری را برای هر دو گونۀ ادبی فیلمنامۀ داستانی و رمان شکل میدهد."