Abstract:
امروزه رسیدن به توسعه روستایی یکی از دغدغه های دولت ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. روستاها با دارا بودن منابع طبیعی و کشاورزی، با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو هستند. این مسئله باعث شده است که در سال های اخیر بار دیگر، توسعه روستایی مورد توجه نظریه پردازان، برنامه ریزان و مجریان حکومتی قرار گیرد. یکی از راهبردهایی که در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و حتی در برخی از این کشورها به اجرا درآمده است و نتایج مثبتی به همراه داشته، توسعه و گسترش گردشگردی در نواحی روستایی است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر میزان رضایت گردشگران از فضای گردشگری روستایی در ناحیه خرقان شهرستان بوئین زهرا است. نوع تحقیق کابردی و روش مورد استفاده توصیفی- تحلیلی بوده و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه) استفاده شده است. جامع آماری این تحقیق، 100 نفر از گردشگران در منطقه مورد مطالعه به صورت تصادفی مورد سنجش قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی) استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که اصلی ترین ضعف موجود در روستا در جذب و توسعه ی گردشگری، عدم وجود آب و هوای مناسب در فصلهای مختلف با ارزش میانگین50/ 2بوده است و مهمترین نقطه قوت روستا در توسعه ی گردشگری با ارزش میانگین 55/ 3 مربوط به دسترسی به زیرساخت های خدماتی – بهداشتی در روستا است. همچنین یافته ها تحلیل عاملی نشان داد که وجود آب و هوای مناسب در فصل های مختلف می تواند باعث توسعه ی فضای گردشگری شود، که مقدار بار عاملی این متغیر 864/ 0 است. و اصلی ترین نقطه ضعف در راستای توسعه ی فضای گردشگری با توجه به تحلیل عاملی تعاملات بین مردم و گردشگران با بار عاملی 532/ 0 بوده است.
Machine summary:
"بنابراین با توجه به اهمیت گردشگری، این صنعت از یک سو میتواند به عنوان ابزاری برای توسعه مناطق روستایی (با جاذبه های خاص گردشگری) باشد، چرا که میتواند به عنوان یک منبع مالی جدید، وضعیت اقتصادی مردم محلی را بهبود و به عنوان منبعی در خصوص زدودن فقر به کارگرفته شود ( ;٢٠٠٦ ,Nijkamp &Giaoutzi ;٢٠٠٠ ,Panella &Fossati ;٢٠٠٤ ,Wickens &Breidenhann ٢٠٠٨ ,Chang &Lee ) و از سوی دیگر، عاملی مهمی در جهت رفع مشکلات کشاورزی، افزایش اشتغالزایی و افزایش درآمد برای مردم مناطق روستایی باشد (٢٠١٠ ,Sebele)؛ بدین سان ، گسترش گردشگری صنعت برای گذران اوقات فراغت در مکان هایی که پتانسیل بالقوه جذب گردشگر دارد، می تواند به عنوان ابزار کارآمدی در جهت رشد و توسعه ی همه جانبه جوامع گردشگران و ساکنین روستایی در نظر گرفته شود.
جدول شماره (١١): متغیرهای بارگذاری شده در عامل هشتم ( به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به تحلیل عاملی و استخراج عامل ها در راستای رضایت گردشگران از فضای مورد گردشگری، به ٨ عامل اساسی دست یافته ایم که این عوامل به ترتیب با توجه به جداول ٣ تا ١١، دسترسی به خدمات اساسی در منطقه ، برخورداری از امکانات در خود محل جاذبه ی گردشگری، مناسب بودن هزینه - ها، شخصیت اجتماعی و فرهنگی ساکنان منطقه ، برنامه ریزی و آینده نگری، ایجاد سلامتی و سرزندگی، محیط سبز و آب و هوای مناسب ، پاکیزگی محیط میباشند."