Abstract:
در دنیای مدرن امروز، نقش رسانه در شکلدهی مستقیم و غیرمستقیم به افکار عمومی انکارناپذیر است. ازاینرو، تلویزیون، بهعنوان مهمترین و بانفوذترین رسانة جهان، توجه صاحبان قدرت را برای بهدست گرفتن افکار عمومی به خود جلب میکند. در این تحقیق، نقش سریالهای تلویزیونی آمریکایی در گسترش پدیدة اسلامهراسی که پساز وقایع 11 سپتامبر فزونی یافته، بررسی شده است. برای این منظور، سریال میهن از شبکة شوتایم از دو جنبة مکالمات و تصاویر تحلیل شده است. برای تحلیل مکالمات، از رویکرد فرکلاف در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان و برای تحلیل تصاویر، از رویکرد کرس و ونلیوون بهنام «دستور طرح بصری» استفاده شده است. در مکالمات در بعد توصیف، ابزارهای قرابت، تکرار، پیشانگاری، قاببندی، برجستهسازی، کمرنگسازی و حذف درجهت نمایش چهرهای منفی از اسلام شناسایی شدند. ازلحاظ بصری نیز مفاهیم فرآیند تحلیلی، فرآیند روایی و پرسپکتیو این نقش را برعهده داشتند. موارد گفتمانی و بصری تحلیلشده نشان میدهند که این سریال دارای عناصری است که ازلحاظ گفتمانی، بصری و یا ترکیبی از هردو، ممکن است به ترویج اسلامهراسی کمک کنند. همچنین، ترکیبی از این دو رویکرد در تحلیل انتقادی رسانه پیشنهاد میشود.
Machine summary:
"در این مکالمه ، از فردی به نام ابونظیر نام برده می شود که فرماندة گروه های تروریستی است و به عنوان دشمن اصلی غرب و به ویژه آمریکا معرفی می شود: Carrie: He's Abu Nazir's bomb maker, David.
با توجه به تکرار شدن ویژگی های تعلقی ذکرشده در بخش های پیشین (فرآیند تحلیلی )، تسلط تعدادی از آنها ازلحاظ زاویة عمودی بر حضار در جلسه ، وجود زوایای افقی مورب و روبه رو برای القاء بیگانگی آنها و درعین حال نزدیکی خطر و ویژگی های گفتمانی مطرحشده، وجود این تصویر ممکن است کاملا معنی دار و درجهت پیوند زدن ویژگی های بصری مذکور با مفاهیم گفتمانی منفی موجود در کلام باشد.
تبیین در این بعد، هدف اصلی تحلیل پاسخ به سؤالات زیر است (٤٣ :٢٠٠٤ ,Locke): - آیا متن حامی یک هژمونی گفتمانی یا عمل اجتماعی خاص است یا رویکردی ضدهژمونی دارد؟ - آیا متن تلاش دارد اعمال گفتمانی یا اجتماعی خاصی را بازتولید کند یا سعی می کند آغازکنندة یک دگرگونی یا حامی آن باشد؟ اولین قسمت میهن در سال ٢٠١١ پخش شد و بعضی از مهم ترین رویدادهای تاریخ آمریکا و جهان نیز در همین سال اتفاق افتادند؛ برای نمونه ، اسامه بن لادن کشته شد، حملة تروریستی نروژ به وقوع پیوست و مأموریت جنگ عراق رسما برای نیروهای نظامی آمریکا پایان یافت .
همچنین ، نتیجه می گیریم که ترکیبی از رویکرد فرکلاف (a١٩٩٢، ١٩٩٥، ٢٠٠١) به تحلیل انتقادی گفتمان با دستور طرح بصری کرس و ونلیوون (٢٠٠٦) ممکن است ابزاری قدرتمند در تحلیل انتقادی رسانه ایجاد کند و از این راه، سیاست های پنهان صاحبان رسانه و قدرت را آشکار نماید."