Abstract:
یادگیری برخی از مفاهیم درسی به ویژه در دروس ریاضی همواره با چالش روبه رو بوده است. بهره گیری معلمان از راهبردهای مناسب در تدریساین دروس تاحدود زیادی می تواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند.پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیربهره گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. در تدریس گروه آزمایش از راهبردهای داربست زنی آموزشی استفاده شده و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیده است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393بوده و حجم نمونه 36 نفر از دانش آموزاندوکلاسبوده که به روش نمونه گیریتصادفی ساده انتخاب شده اند. یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است.برایگردآوری داده ها از آزمون یادگیری و یادداری در مورد محتوای تدریس در ریاضیبهره گیری شده است. روایی آزمون یادگیری راپنجتن از معلمان مجرب و دو تن از اساتید متخصص بررسیکرده اند، سپس اصلاحات محتوایی در آن انجام شده و مورد تائید قرار گرفته است. برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب83% به دست آمده که نشان دهنده همسانی درونی مناسب برای آزمون است. برایتجزیه وتحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفادهشده است.نتایجپژوهش نشان داد به کارگیریراهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری ویادداری دانش آموزان می شود.
Machine summary:
پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر بهره گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است .
نتایج پژوهش نشان داد به کارگیری راهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری و یادداری دانش آموزان میشود.
استفاده از روش داربست زنی آموزشی بر یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی موثر است .
استفاده از روش داربست زنی آموزشی بر یادداری دانش آموزان در درس ریاضی موثر است .
همچنین براساس نتایج پس آزمونی که ٢ ١٦ با انحراف استاندارد ٥٣ به منظور سنجش میزان یادداری دو گروه به عمل آمد، میانگین ٦٩ ١٣ با برای گروهی که از آموزش مبتنی بر روش داربست زنی استفاده کرده بودند و میانگین ٤٤ ٤ با انحراف استاندارد برای گروهی که از شیوه مرسوم استفاده کرده بودند انحراف استاندارد ٤٠٨٩ به دست آمده است که نشان دهنده موثر بودن استفاده از راهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس بر یادگیری و یادداری دانش آموزان گروه نمونه تحقیق در درس ریاضی بوده است .
بررسی فرضیه دوم پژوهش استفاده از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادداری دانش آموزان در درس ریاضی موثر است .
Chinn & Brewer همچنین کیزا و ادلسون ١(٢٠٠٥) و پاتا و همکاران (٢٠٠٦) آموزش مبتنی بر معلم و همسالان را در این روش مثبت ارزیابی کرده اند.
Lajoie فرضیه دوم این پژوهش تعیین تاثیر بهره گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادداری درس ریاضی دانش آموزان بود که نشان دهنده تأثیر مثبت آن در یادداری درس ریاضی است .