Abstract:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان عوامل آمادگی جسمانی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم بود. به همین منظور ابتدا 317 نوجوان متوسطه اول (146n=) و متوسطه دوم(171n=) بوشهری با سن 75/1 ± 01/15، قد11/0± 64/1، وزن 80/14 ± 84/54 و شاخص توده بدنی 00/4 ±12/20 انتخاب شدند. عوامل گوناگون آمادگی جسمانی با آزمونهای استاندارد اندازه گیری شد.برای بررسی ارتباط میان متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی دقیق تر پیش بینی گرایانه متغیرها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شد. همچنین، میزان معناداری نیز در سطح 05/0α< با نرم افزار SPSS محاسبه شد.ارزیابی داده ها نشان داد که نتایج آزمون دوی 540 متر با نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی زبان (001/ 0>p، 222/ 0-r=) و میانگین هر سه درس ریاضی، زبان و ادبیات(024/ 0=p، 131/ 0- r=) ارتباط معنادار دارد. نتایج آزمون انعطاف پذیری نشستن و رسیدن با نتایج میانگین پیشرفت تحصیلی هر سه درس(006/0=p، 156/0-r=) ، درس زبان (003/0=p، 169/0r=) و ریاضی (026/0=p، 127/0r=) ارتباطیمعنادار را نشان داد. آزمون شنای روی زمین نیز تنها با نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی زبان (011/ 0 =p، 147/0r=) ارتباط معنادار نشان داد. نتایج نشان داد میان برخی از عوامل آمادگی جسمانی مانند آمادگی قلبی و عروقی و انعطاف پذیری و آزمونهای پیشرفت تحصیلی زبان، ریاضی و ادبیات ارتباط متوسط معنادار وجود دارد. از این رو احتمالا دانش آموزان با آمادگی جسمانی بالاتر در آزمونهای پیشرفت تحصیلی نیز موفق تر خواهند بود.
Machine summary:
نتایج نشان داد میان برخی از عوامل آمادگی جسمانی مانند آمادگی قلبی و عروقی و انعطاف پذیری و آزمونهای پیشرفت تحصیلی زبان ، ریاضی و ادبیات ارتباط متوسط معنادار وجود دارد.
Two-step hierarchical regression جدول ٢: میانگین (انحراف معیار) ویژگیهای دموگرافیک آزمودنیها ومتغیرهای اصلی پژوهش متغیرهای وابسته تعداد میانگین انحراف استاندارد ویژگیهای دموگرافیک سن (سال ) 317 15/01 1/75 قد(متر) 311 1/64 0/11 وزن (کیلوگرم ) 302 54/84 14/80 شاخص توده بدنی(کیلوگرم بر متر مربع ) 301 20/12 4/00 فاکتورهای آمادگی جسمانی استقامت قلبی و عروقی- دوی ٥٤٠ متر (زمان به دقیقه ) 302 2/50 0/53 استقامت عضلانی شکم - دراز و نشست (تعداد) 307 34/37 8/78 استقامت عضلانی اندام فوقانی -شنای روی زمین (تعداد) 301 11/04 10/0 چابکی- دوی ٩×٤( ثانیه ) 146 11/15 0/92 انعطاف پذیری- آزمون نشستن و رسیدن 310 29/96 8/69 آزمون استاندارد کشوری پیشرفت تحصیلی ریاضی 313 13/06 4/48 زبان 316 15/08 3/92 ادبیات فارسی 315 14/83 3/86 میانگین 312 14/34 3/44 در جدول شماره ٣ ضریب همبستگی میان متغیرهای مورد سنجش آمده است .
Associations between physical activity, fitness, and academic achievement.
The relationship between physical activity, self-esteem, and academic achievement in 12-year-old children.