Abstract:
خیابانهای شهری مهمترین بخش تشکیلدهنده فضاهای عمومی هر شهرند. در بین خیابانهای شهری، خیابانهایی همانند روگذر زندیه که به لحاظ موقعیت در بافتهای تاریخی واقعشده و محل عبور و مرور مردم شهر و ارتباطدهنده بین بناهای تاریخی-فرهنگی بوده و نیز ارزش اقتصادی زیادی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردارند. طرحهای شهرسازی اخیر همانند اجرای ناقص طرح پیاده مداری در فضای باز اطراف ارگ و احداث زیرگذر زند باهدف احیای مجموعه کریمخانی اجراشده؛ اما برآیند این اقدامات باعث عدم همبستگی بین بناهای مجموعه و ناکارآمدی طرح پیاده مداری گردیده است. پیاده راهها بالاترین حد نقش اجتماعی را دارند، به همین دلیل ساماندهی آنها مستلزم دقت زیادی است و مهمترین معیار در این فضاها، حضور و سرزندگی شهروندان در آنهاست. هدف اصلی پژوهش تبدیل روگذر زندیه به یک فضای شهری سرزنده به کمک افزایش کیفیات محیطی است. در این پژوهش با توجه به جمعیت نمونه آماری مرتبط با روگذر زندیه، طبق جدول کوکران 383 پرسشنامه تکمیل گردیده و با قرار دادن دادهها در نرمافزار SPSS نتایج زیر حاصل گردید که بین عوامل موثر بر کیفیت محیط با سرزندگی فضا و نیز بین مدیریت تردد خودرو و ایجاد یک فضای پیاده محور بههمپیوسته با انسجام کالبدی رابطه معنادار وجود دارد.
Urban Streets Are The Most Important Component Of Public Spaces. Through Urban Streets، The Streets As Zandie Flyover Whiche In Terms Of Location، Located In Historical Contexts Are More Important، Because They Are The Place For Passing People، And The Link Between Historical-Cultural Monuments، And Also Have High Economic Value.
The Recent Urban Development Projects، Like Incomplete Implementation Of Walkability Plan In The Open Space Around The Citadel، Construction Of Zand Underpass، Performed With The Aim Of Reviving Karimkhani Complex. But The Outcome Of This Action، Caused The Lack Of Correlation Between Buildings Of Complex، And Also Walkability Plan Become Inefficient. Pedestrian Have The Highest Social Role، That's Why Their Organization Is Tricky، And The Most Important Criterion In These Spaces Is The Presence And Vitality Of Their Citizens.
The Main Objective Of The Study Is Conversion The Zand Flyover To A Lively Urban Space With Help Of Raising The Quality Of The Environment.
In This Study، According To The Population Sample Statistics Associated With The Flyover Zand، According To Cochran Table، 383 Questionnaire Completed، And By Putting Datas In SPSS Software The Following Results Were Obtained:
Among The Factors Of Affecting Environmental Quality Space With Vitality، And Also Between Vehicle Traffic Management And Create A Pedestrian-Oriented Environment That Is Interconnected With Physical Integrity، There Are Significant Relationships
Machine summary:
43 فردين اصلاني فرد، علي شکور، عليرضا عبداله زاده فرد مقدمه بررسي رشد شهرها در دهه هاي مختلف نشان ميدهد که ترکيبي از تکنولوژيها و رفتارهـاي فرهنگـي -اجتمـاعي نـوين از يکسـو و شيفتگي برنامه ريزان در اتکا به حرکت سواره و پاسخ گويي به نيازهاي برآمده از آن ، از سوي ديگر، موجـب فراموشـي فضـاها بـه ويـژه حرکت پياده در شهرها شده و سفرهاي درون شهري را متعدد و طولاني نموده است (صرافي ،١٣٩١:١١١).
فرضيه ١- بين مديريت تردد خودرو و ايجاد يک فضاي پياده محور به هم پيوسته با انسجام کالبدي جدول ٢-نتايج آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن بين مديريت ترددخودرووايجاديک فضاي پياده محوربه هم پيوسته باانسجام کالبدي Correlations (به تصویر صفحه رجوع شود) فردين اصلاني فرد، علي شکور، عليرضا عبداله زاده فرد نتايج محاسبات نرم افزاربين انسجام کالبدي بامديريت ترددخودروبرابربا:(٠٠١>p ,٠/٤٣٧ = r) ونتايج محاسبات نرم افزاربين انسجام کالبدي بافضاي پياده محورنيزبرابربا: (٠٠١>p ,٠/٥٠٤ = r) است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) تصوير٦-نمودارخطي انسجام کالبدي ومديريت ترددخودرووفضاي پياده مدار فرضيه ٢- بين عوامل مؤثر بر کيفيت محيط با سرزندگي فضا جدول ٣-نتايج آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن بين عوامل مؤثربرکيفيت محيط باسرزندگي فضا Correlations (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج محاسبات نرم افزاربين عوامل مؤثربرکيفيت محيط باسرزندگي فضابه شرح زيراست : (r = 0/55, p راهکارهاي تبديل گذرهاي شهري به پياده راه در راستاي ارتقاء سرزندگي شهري (مطالعه موردي : محور روگذر زنديه شيراز) باتوجه به نمودارذيل ميتوان گفت که کيفيت محيط وسرزندگي دريک راستاميباشند.