Abstract:
مدلهای آموزشی که بر مهارتهای فراشناخت تاکید دارند، در رشد فرایندهای حل مساله و خودتنظیمی تاثیر معناداری دارند. در پژوهش حاضر، تاثیر روشهای تدریس (حل مساله، بحث گروهی، پرسش و پاسخ)، بر مهارتهای فراشناختی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش مشتمل بر تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان است که شامل 4167 نفر بوده و نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر برآورده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بود و روایی محتوایی آن با بهرهگیری از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/ 0 محاسبه گردید. نتایج نشان داده است که از دید دانشجویان، نقش روشهای تدریس حل مساله، بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر رشد مهارتهای فراشناخت، بالاتر از سطح متوسط است و آموزش مهارتهای فراشناخت، مستلزم مربیانی است که متعهد به یادگیری مستمر و خودتنظیمی باشند. در واقع، به منظور هدایت نمودن مهارتهای فراشناخت دانشجویان، باید روشهای تدریس مناسبی را به کارگرفت. در مطالعة حاضر، نویسندگان، روشهای تدریس چون حل مساله، بحث گروهی و پرسش و پاسخ را مورد بحث قرار دادند که مهارتهای فراشناخت را رشد میدهند.
Machine summary:
مروري بر روش هاي تدريس و نقش آنها در توسعه مهارت هاي فراشناختي در آموزش عالي Overview of Teaching Methods and their Role in Developing Meta Cognitive Skills in Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ٩٣/٠٦/١٥ ياسمين عابديني * رضا همايي ** ستاره موسوي *** مدل هاي آموزشي که برمهارت هاي فراشناخت تأکيــد دارنــد، در رشــد فراينــدهاي حــل مســأله و خودتنظيمي تأثير معناداري دارنـد.
ازطرفي با توجه به نقش مهارت هاي فراشناختي در بهبود پيشرفت تحصيلي فراگيران و با توجه به نقش آموزش در توسعة فراشناخت ، هدف از تحقيق حاضر، بررسي اجمالي جايگاه و نقش روش هاي تدريس مختلف بر رشد فراشناخت از ديد دانشجويان است .
Kramarski, Mevarech, Liebermann کريمي و همکاران (١٣٩٢) نشان دادند که کسب عقايد حرفه اي ، تسلط بر مهارت هاي ارتباطي ، کشف راه حل کسب دانش علمي ، افزايش ميزان يادگيري و رضايت دانشجويان ، کسب محبوبيت و مقبوليت کلاسي ، رشد روحية تعمق و تأمل دربارة مسأله ، تفکر واگرا در کسب راه حل هاي مختلف و انتخاب بهترين راه حل ، افزايش خود پنداره مثبت ، بسط انگيزة دروني ، ايجاد علاقه براي يادگيري ، توسعة تفکر انتقادي ، رشد مهارت هاي مطالعه ، رضايت تحصيلي ، افزايش کيفيت آموزش ، کارکرد موفق در زمينه يادگيري عميق و فعال و کسب خود کارآمدي در روش هاي حل مسأله ، به کاربست بسته هاي فراشناختي و نقشة مفهومي در اين الگوي تدريسي بستگي دارد.
٢- نقش روش تدريس بحث گروهي در رشد مهارت هاي فراشناختي بالاتر از سطح متوسط است .
The effect of a metacognitive intervention on approach to and self – regulation of learning in Baccalaureate Nursing students.