Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع اشتغال در رشتهی علوم تربیتی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد شهر تهران است. این تحقیق با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرایشهای مختلف علوم تربیتی شاغل به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی تهران بوده که تعداد 250 نفر از آنها بهعنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامه بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فقدان یا کمبود حمایت دولتی از مشاغل علوم تربیتی مهمترین مانع برای اشتغال فارغالتحصیلان در بخش علوم تربیتی است. ضمن اینکه تحلیل عاملی موانع کارآفرینی در دانشگاه به دستهبندی این موانع در پنج عامل اصلی منجر شد که مهمترین عامل شناخته شده عامل پیشتیبانی میباشد، این عامل دربرگیرنده موانعی مثل کمبود امکانات، تجهیزات علوم تربیتی برای کار عملی، کمبود وسایل آموزشی و کمک آموزشی و نیز کمبود امکانات و تجهیزات بوده است. پس از این عامل به ترتیب عوامل آموزشی، برنامهریزی، سیاستگذاری و عامل انسانی بیشترین مقدار واریانس کل را تبیین نمودهاند.
Machine summary:
"کارآفرینی ، آموزش عالی ، علوم تربیتی مقدمه در دهه های اخیر یکی از اساسی ترین دغدغه های مسؤلان و متولیان امور یافتن راه حلی برای مسئله بیکاری بوده است ، به ویژه در رشته علوم تربیتی که حجم و گستردگی آن در کشورهای درحال توسعه یک معضل به شمار می رود از طرفی تجارب دیگر کشورها به طور اعم و تجارب داخلی گذشته به طور اخص نشان داده است که از طریق سرمایه گذاری های متراکم و سنگین که تکیه اصلی را بر نیروهای آموزش یافته مراکز دانشگاهی تربیت معلم می گذارد و غالبا از منابع سایر دانشگاه های دولتی کمتر بهره برداری می کند، امکان اشتغال زایی تنها برای تعداد معدودی از افراد وجود دارد و طبعا این روند پاسخگوی جمعیت کثیر جویای کار در کشور نیست .
این در حالی است که عامل آموزشی که تبیین کننده ١٥/٨ درصد از واریانس میباشد دربردارنده مواردی مثل عدم تناسب آموخته های فار¡التحصیلان با نیازهای بازارکار، عدم تناسب روش های آموزشی مورد استفاده با علایق و قابلیت های دانشجویان ، فعالیت های عملی محدود در زمینه دروس ارائه شده و نیز عدم وجود درسی به عنوان کارآفرینی در بین دروس مختلف رشته های علوم تربیتی است .
Entrepreneurship in higher education, especially within non – business studies, Final report of the expert group, European commission of enterprise and industry directorate – general.
Study of entrepreneurship development in Iran s higher education of agriculture.
dissertation in the field of agricultural education, Faculty of agricultural development and economics, university of Tehran."