Abstract:
امروزه، توجه روزافزون به موضوع بین المللی سازی موسسات آموزش عالی ذهن رهبران و حاکمان کشورها را مشغول کرده است. در این خصوص، بین المللی سازی آموزش عالی و مدیریت موثر آن فرایندی برای پاسخگویی به چالشهای بر آمده از جهانی شدن است. هدف این پژوهش معرفی مختصر مفهومبین المللی سازی و جهانی شدن آموزش عالی و وجوه تمایز آنها و همچنین بررسی رهبری و مدیریت موثر برای بین المللی سازی در عرصه آموزش عالی و وجوه متمایز آن بود. علاوه بر این، وضعیت رهبری و مدیریت بین المللی سازی آموزش عالی ایران نیز شناسایی شد. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از روش کیفی از طریق بررسی پایگاههای علمی اینترنتی، منابع اطلاعاتی، گزارشها و مصاحبه های نیمه ساختاری با دست اندرکاران اجرایی بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تعاریف بین المللی سازی و جهانی شدن در آموز ش عالی وجه متمایز روشنی وجود دارد و برای رسیدن به سطح مطلوب بین المللی سازی آموزش عالی چهار حیطه اصلی باید مدیریت و رهبری شوند که شامل مطالعه تحلیلی محیط، توسعه برنامه راهبردی منسجم و هدفدار، پیاده سازی و سازماندهی زیرساختها و رصد و ارزیابی پیوسته و موثر. در کشور ایران به نظر می رسد با تکیه بر رهبری و مدیریت موثر، برنامه ریزی استراتژیک و اجرای فعالیتهای مستمر و مرتبط با برنامه، آینده بین المللی شدن آموزش عالی به طور بالقوه امیدوار کننده است.
Today، the increasing attention to the issue of the internationalization of higher education institutions has occupied the minds of nations' leaders. In this regard، the internationalization of higher education and its effective management is a process to respond to the challenges of globalization. The purpose of this research was to give a brief introduction to the concept of internationalization and globalization and their distinctive features. Moreover، effective leadership and management for internationalization in the field of higher education were identified. In order to achieve the goals of this research، a qualitative research design was used to examine internet scientific information sources، information sources، reports، and semi- structured interviews with international executives of Islamic Azad University. For data analysis، descriptive and analytical methods were utilized. The results of the research showed that there are clear distinctions between the definitions of internationalization and globalization in higher education. In order to achieve the desired level of internationalization of higher education، four main areas should be managed and led including environmental analysis، development of a coherent and targeted strategic plan، implementation and organization of infrastructures and continuous and effective monitoring and evaluation. It seems that relying on the effective leadership and management، strategic planning and the implementation of continuous and plan related activities، the future of internationalization of higher education is potentially promising in Iran.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که بين تعاريف بين المللي سازي و جهاني شدن در آموزش عالي وجه متمايز روشني وجود دارد و براي رسيدن به سطح مطلوب بين المللي سازي آموزشعالي چهار حيطه اصلي بايد مديريت و رهبري شوند که شامل مطالعه تحليلي محيط ، توسعه برنامه راهبردي منسجم و هدفدار، پياده سازي و سازماندهي زيرساختها و رصد و ارزيابي پيوسته و مؤثر.
با وجود اينکه بين المللي سازي به عنوان هدف اصلي در دانشگاهها و در مرکز اهداف راهبردي آنها قرار دارد، براي بسياري از فعالان حوزه آموزش عالي همچنان مفهومي مبهم است (٢٠١١ ,Egron-Polka &De Wit, Hunter, Howard ).
مؤسسات آموزش عالي بين المللي مانند بقيه سازمانها به ايجاد تعادل نظاممند بين مديريت و رهبري با فرايند مؤثر در تدوين اهداف، توسعه سازماني و منابع انساني در آموزش، يادگيري و پژوهش بر اساس کيفيت نياز دارند که به نتايج دلخواه دست يابند (٢٠١٢ ,Hamidifar).
مديريت و رهبري مؤثر در بين الملليسازي مؤسسات آموزش عالي : بين المللي سازي به دليل مفهوم چندوجهي و تکامل مفاهيم ، عناصر، رويکردها و راهبردها در زمينه آموزش عالي پديدهاي پيچيده است (٢٠١١ ,Hartman ;٢٠١٥ ,Ghani &Said, Ahmad, Mustaffa ).
با اين اوصاف، مؤسسات و رهبران آنها در مديريت بين المللي سازي با گسترهاي از چالشها روبه رو هستند که شامل هزينه ها و فوايدي است که بايد به دقت به آنها توجه شود (٢٠٠٧ ,Tempier &Eikin, Farnsworth ;٢٠٠٨ ,OECD).
مطابق با يافته هاي اين پژوهش لازم است بررسي و مطالعات ضروري براي شناسايي و ترسيم دورنماي تحولات رهبري و مديريتي بين المللي سازي آموزش عالي انجام شود.