Abstract:
هدف اصلی این پژوهش توصیف و تحلیل جریانهای دانشی در شبکه دانش سازمانی دانشگاه بود. برای توصیف ساختار و موقعیت کنشگران در شبکه دانش سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد از روش تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شد. حجم نمونه در این مرحله 147 نفر از کارکنان سه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری و طرح و برنامه بودند. در این مرحله موقعیت کنشگران بر اساس شاخصهای مرکزیت در شبکه به دست آمد و کنشگران محوری در شبکه شناسایی شدند. در ادامه به منظور بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده جریان دانش در این شبکه مصاحبه نیمه ساخت یافته با 14 نفر از کنشگران محوری در شبکه برگزار شد. بر اساس یافته های پژوهش گراف آرایش رابطه ای کنشگران ترسیم شد و موقعیت کنشگران بر اساس شاخصهای مرکزیت در شبکه دانش سازمانی دانشگاه به دست آمد. یافته ها نشان داد که مهم ترین عوامل تسهیل کننده جریان دانش در شبکه دانش سازمانی عبارت اند از: ویژگیهای فردی، توانمند سازی، تعهد مدیریت، فرصت سازی، چرخش شغلی، روابط غیررسمی، کار تیمی، تشویق و ماهیت شغل. همچنین مهم ترین عوامل بازدارنده جریان دانش در شبکه دانش سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد عبارت اند از: فهم مدیریت دانش، فرهنگ و جو سازمانی، ارزیابی عملکرد، مالکیت دانش، دانش به مثابه یک مزیت رقابتی، امنیت شغلی، ضعف ساختاری، رفتار سیاسی، انگیزه و مسائل معیشتی.
The main purpose of this study was to describe and analyze the organizational knowledge network at Ferdowsi University of Mashhad. A Social Network Analysis was used to describe structure and status of actors. The sample size was 147 individuals employed in “Educational and Graduate”، “Research and Technology” and “Programing and Planning” deputies of Ferdowsi University. At this stage، based on the indicators of centrality in the network، the status of actors was obtained and key actors were identified. In order to investigate the facilitators and inhibitors factors of the knowledge flow، semi-structured interviews were conducted with 14 central actors in the network. Based on the findings of the study، relationship arrangement graph of actors was drawn and actors' status was obtained based on centralization indices in organizational knowledge network of Ferdowsi University. Findings showed that the most important factors facilitating the knowledge flow in organizational knowledge network were: individual characteristics، empowerment، management commitment، opportunity creation، job rotation، informal relationships، teamwork، encouragement and nature of the job. Moreover، the most important factors inhibiting the knowledge flow in organizational knowledge were: understanding the knowledge management، culture and organizational climate، performance measurement، knowledge acquisition، knowledge as a competitive advantage، job security، structural weakness، political behavior، motivation and livelihood issues.
Machine summary:
در شبکه دانـش کنشـگران بـه وسـيله پيوندهايي که با يکديگر برقرار ميکنند به تبادل دانش مـيپردازنـد و لـذا، شـبکه دانـش بـا تمرکـز بـر ارتباطات اجتماعي اعضا مشخص ميکند که کارگزاران دانش درون سازمان چگونه بـه يکـديگر متصـل مـيشـوند & Ogulin, Selen ;٢٠١٥ ,Law &NG ;٢٠٠١ ,Contractor &Fesenmaier ) .
براي اين منظور با اسـتفاده از روش تحليل شبکه اجتماعي جريان دانش در شبکه دانش سازماني دانشگاه توصـيف و تحليـل شـد و سـپس ، بر اساس نتايج به دست آمده تلاش شد تا کنشگران کليدي شناسايي و مهم ترين عوامل تسهيل کننـده و بازدارنده جريان دانش و تبادل آن در ميان کارکنان مشخص شوند.
Emerald, Eric, Elsevier, Civilica, Springer, Scincedirect, Proquest, Noormagz, Ensani, Civilica, Irandoc جدول ١- شاخصهاي عملي تحليل شبکه (٢٠١٣,Mirzamohamadi &Ramezani ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مرور پژوهشهاي صورت گرفته نشان داد که چهار جنبه عمده از شبکه کـه اشـتراک دانـش و جريـان دانش را تحت تأثير قرار ميدهد، شامل تراکم ، مرکزيت ، اندازه و قدرت و ضعف روابـط اسـت & Mei) (٢٠١٢ ,Lui. به زعم مولر پـروتمن (٢٠٠٦,Prothmann-ller Mu) سـه شـاخص روش تحليـل شبکه اجتماعي که در مديريت جريانهاي دانشي پرکاربرد است ، عبارتاند از: ١.
متخصصان پيراموني کنشگراني هستند که تخصص را براي هرکسي در هر جايي از شبکه فراهم مـيکننـد ;٢٠١٠ ,Nonino &Toni ;٢٠١٤,Colladon &Battistoni ) Nirmala & Vemuri, 2009; Behrend & Erwee, 2007; Zupan & Kase, 2007; .
Use and Methods of Social Network Analysis in Knowledge Management, Encyclopedia of Communities of Practice in Information and KnowledgeManagement, edited by Coakes, E.