Abstract:
هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در خصوص توان بالقوة یکی از کتب ملی آموزش زبان انگلیسی به نام پراسپکت یک در پرورش «توانش بینافرهنگی» دانش آموزان مقطع اول متوسطه است . 70 معلم با سابقه تدریس کتاب مزبور از طریق روش نمونه گیری دردسترس برای پاسخ گو یی به پرسش نامه ای محقق ساخته انتخاب شدند ؛ علاوه بر این، 22 نفر از آنان در مصاحبه ای نیمه ساختار یافته شرکت کردند. نتایج نشان داد که کتاب مورد نظر فاقد توان بالقوة لازم در پرورش توانش بینافرهنگی است . هم چنین، نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که: الف) هم کتاب های پیشین و هم کتاب پیش رو به لحاظ پرورش توانش بینافرهنگی عملکرد ضعیفی دارند؛ ب) کتاب مورد نظر فاقد اهداف بینافرهنگی است؛ ج) عملکرد کتاب به لحاظ ویژگی های فرهنگی و بینافرهنگی از دیدگاه دانش آموزان مقبول نیست؛ د) فعالیت های این کتاب توانش بینافرهنگی را تقویت نمی کند؛ و ه) از نقاط ضعف اصلی این کتاب معرفی نکردن فرهنگ زبان
خارجی مورد نظر و سایر فرهنگ ها، نگرش بسته و متعصبانه به روابط بین انسانی، و بومی سازی افراطی است.
The present study aimed at investigating the Iranian EFL teachers’ perspectives on the Intercultural Competence development potentiality of an Iranian ELT textbook named “Prospect One”. To this end، 70 teachers were chosen for answering a researcher-made questionnaire، 22 of whom participated in the interview. The findings revealed that the evaluated textbook lacked the necessary potential for developing Intercultural Competence. Interview results showed that (a) both previous Iranian ELT textbooks and the current one demonstrated a weak performance for developing Intercultural Competence; (b) the current book lacked intercultural objectives; (c) with regard to its cultural and intercultural features، students did not consider the current book to be appropriate; (d) different tasks in the book did not intend to reinforce Intercultural Competence; and (e) the lack of foreign language culture and other cultures’ introduction، fanatical and dogmatic views on human relations، and over-nativization were among the major pitfalls of the Prospect One.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای پاسخ به سؤال اول تحقیق (آیا کتاب پراسـپکت یـک ، از دیـدگاه معلمـان ایرانـی آموزش زبان انگلیسی ، نگرش های بینافرهنگی زبان آموزان را ارتقا می دهد؟)، تحلیل فراوانی اعمال شد تا میانگین هر گویه برای این مؤلفـه بـه دسـت آیـد کـه نتـایج آن در جـدول ٣ به اختصار آمده است (متن گویه ها برای حفظ اختصار در ضمیمه ارائه شده است ).
تحلیل فراوانی دربارٔە پاسخ های دریافتی هریک از گویه های مؤلفۀ دوم که بـرای پاسـخ به سؤال دوم تحقیق (آیا کتاب پراسپکت یک ، از دیدگاه معلمان آموزش زبان انگلیسی ، دانش بینافرهنگی زبان آموزان را ارتقا می دهد؟) انجام شد، به نتایج مندرج در جدول ٤ انجامید.
برای پاسـخ بـه سؤال پنجم (آیا کتاب پراسپکت یک ، از دیدگاه معلمان ایرانی آموزش زبان انگلیسی ، به طور کلی توانش بینافرهنگی زبان آموزان را ارتقا می دهد؟)، تحلیل فراوانی برای محاسبۀ میانگین و انحراف معیار هر مؤلفه به کار رفت که نتایج آن در جدول ٧ به اختصار آمده است .
حال سؤال اساسی این است که آیا این مجموعـه بـه طـور کلی و کتاب اول به طور خاص به توانش بینافرهنگی توجه کافی دارد و آیا به منظور پاسخ به این نیاز اساسی زبان آموزان طراحی شده است یا خیر؟ به منظور پاسخ گویی به این سؤال کلی ، کتاب مورد نظر بر اساس یکی از قوی ترین الگوهـای ارائـه شـده بـرای ایـن تـوانش (١٩٩٧ ,Byram) و با استفاده از چهار مؤلفۀ نگـرش هـای بینـافرهنگی ، دانـش بینـافرهنگی ، مهارت های بینافرهنگی ، و درک بینافرهنگی ارزیابی شد.