Abstract:
کتاب درسی یکی از مهم ترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در هر نظام آموزشی است و در ایران نیز یکی از مهم ترین نقش ها را در برنامة درسی ایفا می کند. در این مطالعه می کوشیم به صورت کیفی نقش کتاب انگلیسی پایة هفتم را در کیفیت یادگیری دانش آموزان بررسی کنیم. ارزیابی صوری، ارزیابی
محتوایی، بررسی ایجاد حس هیجانی با زبان، و میزان رضایتمندی دانش آموزان و معلمان پایة هفتم از کتاب مذکور از جمله اهداف این تحقیق است . از این رو، از 60 دانش آموز کلاس هفتم و 10 معلم زبان انگلیسی پایة هفتم مدرسة دخترانة دولتی بعثت در شرق تهران خواسته شد تا در مصاحبه ای در این خصوص شرکت کنند. نتایج مصاحبه ها حاکی از عملکرد ضعیف کتاب در ایجاد حس هیجانی با واژگان و تصاویر است . در پایان، راه کارهایی برای ارتقای سطح کیفی و حس هیجانی واژگان و تصاویر کتاب جدیدالتالیف پایة هفتم ارائه کرده ایم.
It is crystal clear that stepping stones of each educational system hinge on its books and educational materials. That is why many teachers and scholars try to criticize and improve the school books. The present paper aims at criticizing and analyzing English book in 7th grade of middle school in Iran. Based on the Developmental، Individual-differences، Relationship-based Model (DIR) and Emotion-based Language Instruction، the researchers attempted to conduct interviews with a number of 7th grade students to pin down the amount of their interests and satisfactions with the vocabularies and images of this book. In this interview، 60 students of 7th grade were asked to elaborate on the level of their interests to learn the book. Furthermore، 10 English language teachers were interviewed to express their emotional reactions to the vocabularies. The results of the study indicated that neither the students nor the teachers were emotionally satisfied with the book. Finally، the results were discussed and some suggestions were made in the context of English language learning and materials development.
Machine summary:
بررسی و نقد کتاب انگلیسی پایۀ هفتم 1 از دیدگاه مدل تحولی ـ تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط رضا پیش قدم * زهرا رستمی سرابی ** چکیده کتاب درسی یکی از مهم ترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در هر نظام آموزشی است و در ایران نیز یکی از مهم ترین نقش ها را در برنامۀ درسـی ایفـا می کند.
بنابراین ، در این پژوهش قصد داریم ایجاد حس هیجانی زبـان در کتـاب جدیـدالتألیف انگلیسی پایۀ هفتم را بررسی کنیم و رویکرد آموزشی و رغبت دانش آموزان را از منظر مدل تحولی ـ تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط مطالعه کنیم .
٣. ٤ ابزار پژوهش ابزار اصلی این پژوهش ، در کنار مصاحبه های انجام شده با دانش آمـوزان و معلمـان ، کتـاب انگلیسی پایۀ هفتم است که بر مبنای نظرسنجی کیفی نقد و بررسی شد.
در پایان ، باید خاطرنشان کنیم کـه بـا توجـه بـه نقـش و جایگـاه «مـدل تحـولی ــ تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط » و نقش اصلی و محوری هیجانات در یادگیری زبـان دوم و بیگانه گزافه نخواهد بود اگر کتاب انگلیسی پایۀ هفتم را در ایجاد ارتباط حسـی و هیجانی با زبان ناموفق معرفی کنیم ، زیرا کتاب مذکور هیچ گونه حس و خاطرٔە مثبتـی از زبان آموزی در ذهن دانش آموزان و معلمان پژوهش مـورد نظـر نداشـته اسـت .
ماحصل پژوهش حاضر حاکی از آن است که دیدگاه مدل تحولی ـ تفاوت هـای فـردی مبتنی بر ارتباط و تأکید آن بر ایجاد حس هیجانی زبان در چهارچوب کتاب های درسی باید مورد توجه مؤلفان قرار بگیرد.