Abstract:
شکلگیری همکاریهای راهبردی به دلیل تعدد ذینفعان و کنش سیاسی میان آنان؛
فرایندی از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی
تصمیمگیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی
بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف, دادهها بر اساس منطق نمونهگیری
تصادفی ساده و از میان 6۸ همکاری راهبردی مبتنی بر بازار میان کسبوکارهای نوپا
حوزه فناوری اطلاعات گردآوری شدهاند و تاثیر مهارت سیاسی و محیط سیاسی در
رفتارهای سیاسی مرتبط با تصمیمگیری, با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی
و نقش تعدیلتر اراده سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر
که ریشه در خاستگاه تئوریهای تصمیمگیری و همچنین تئوری نفوذ اجتماعی
بیانگر چگونگی کنش و تعامل میان مولفههای سیاسی محور بهمنظور اعمال نفوذ
اجتماعی در تصمیمگیری است و نشان میدهد مهارت سیاسی هم بهصورت مستقیم و
هم بهواسطه اخحلق سرمایه اجتماعی سبب بروز رفتارهای سیاسی مثبت در
تصمیم گیری های مرتبط با شکل گیری همکاری های راهبردی می شود؛ درحالی که محیط سیاسی بستر بروز رفتارهای سیاسی مخرب را فراهم می کند. به علاوه، یافته ها نقش تعدیل کنندگی اراده سیاسی را در بالفعل کردن مهارت های سیاسی در ارتباط مستقیم با رفتار سیاسی تائید می کند.
Machine summary:
برای تحقق این هدف ، داده ها بر اساس منطق نمونه گیری تصادفی ساده و از میان ٦٨ همکاری راهبردی مبتنی بر بازار میان کسب وکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات گردآوری شده اند و تأثیر مهارت سیاسی و محیط سیاسی در رفتارهای سیاسی مرتبط با تصمیم گیری، با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیل تر اراده سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است .
تئوری نفوذ اجتماعی، رفتار سیاسی، محیط سیاسی، مهارت سیاسی، همکاریهای راهبردی مقدمه در چند دهه اخیر همکاریهای بین شرکتی در قالب اتحادهای راهبردی پیرامون تحقیق و توسعه ، تولید، بازاریابی یا انتقال فناوری به تدریج به یکی از الگوهای پرکاربرد در فضای کسب وکار تبدیل شده است ؛ به نحوی که استنادهای متعددی در خصوص نقش همکاریهای راهبردی در دستیابی به مزیت رقابتی مورد اشاره قرار گرفته است (هیمریکس و دایسترز١، ٢٠٠٧)؛ و پیمایش نظرات مدیران ارشد بنگاه های بین المللی نشان میدهد بیش از ٣٩ درصد از مدیران ارشد شکل گیری همکاریهای راهبردی را در توسعه و تقویت نوآوری و دستیابی به سطوح برتری از عملکرد بسیار مؤثر میدانند (گودرگان و همکاران ٢، ٢٠١٢).
Social influence and politics in organizational research what we know and what we need to know.
Political Skill in the Organizational Sciences.
A 22 year review of strategic alliance research in the leading management journals.
Social influence and interpersonal power in organizations: Roles of performance and political skill in two studies.
Decision making within and between organizations: Rationality, politics, and alliance performance.